Annonce:

Hvor mange hestekræfter har en M3 CSL tabt på 18 år?

I dag er CSL-udgaven af E46 M3 en af mest legendariske BMW’er til dato – men hvordan står det til her 18 år, efter samlebåndet stoppede?

Annonce:

E46 M3 er en eftertragte vogn. Hedder den tilmed CSL, bliver det legendarisk. Også selvom den første BMW med kulfibertag faktisk kun var i produktion i små syv måneder af 2003.

Helt præcist fra maj til december det år.

Var man en rigtig hardcore type dengang, som i øvrigt havde råd til en CSL, leverede fabrikken bilen uden aircondition og stereoanlæg. Noget, der var med til gøre en i forvejen imponerende slankekur endnu vildere, var dog uden tvivl kulfibertaget.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

LÆS OGSÅ: Bedste BMW M3 til dato – vi kører en tur i E46 CSL

For de kunder, som kunne fremvise en racerkøre-licens, fjernede BMW desuden hastighedsbegrænsning på 250 km/t. Men det var det altså ikke alle CSL-kunder, som kunne, så ikke alle CSL’ere kan køre 270 km/t.

Men nogen kan…

Kulfiber OVERALT
Som nævnt var CSL’eren den første Bimmer med kulfibertag, hvilket var med til at bringe vægten ned med hele 110 kilo i forhold til den almindelige M3. Det og så selvfølgelig den massive brug af det fjerlette materiale inde i kabinen.

Eksempelvis er dørsiderne i kulfiber. Bagsæderne vejer i øvrigt bare 600 gram…! Men hvordan klarer bilens motor – som BMW kaldte S5432HK – sig efter 18 år? Fra fabrikken havde den 17 ekstra hestekræfter.

Læs mere efter videoannoncen:

Er de mon stadig hjemme? Det korte svar er ja… og mere til. Det engelske eksemplar herunder har nemlig 360,7 hestekræfter.


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Besøg vores annoncør:

Auto Show Annonce

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:

Læs også

Flere populære artikler

Læs også