Har du lagt mærke til, at alle biler er i sort-hvid? Her er ni grunde til, at det ikke behøver at være tilfældet!
Tager man et vilkårligt blik på en trafikkeret vej, skal man være heldig, hvis det indeholder farver. Selvom det er en kedelig tendens, så er den ikke døende: Det viser sig, at 80% af nye biler er solgt i enten grå, hvid eller sort. Men selvom farveudvalget er neddroslet de seneste år, betyder det ikke, at man ikke kan få farver.
På listen her har vi samlet ni af de mest anderledes farver, der findes på markedet i dag. De er derefter kvalitativt vurderet i en rangliste, der overvejer hvor tilgængelig, specielt og anderledes farven er. Det skriver Bil Magasinet.
10 | Lime Green
Fords Lime Green hører hjemme på en Ford Mustang GT500. Som vi ikke kan få herhjemme. Eller i EU i det hele taget. Vil du have en GT500, må du derfor i gang med import- og godkendelsesprocessen på egen hånd. Det er dødbesværligt men ikke dediceret umuligt. Kan mindre gøre det, kan du altid bede den lokale autolak-mand og at blande en gang F9 Gabber Lime til dig.
9 | Galvanic Gold
BMW’s Galvanic Gold er tilvalg til to af BMW’s modeller, men specielt står farven ud på BMW i3. Her kombineres den med en gråsort farve, der går ned over kølerhjelmen. Det skaber en form for bemaling, der sender vink til ældre racerbiler.
Metallakken er standard på højeste udstyrstrim af BMW i3, hvor der desuden ellers kun er mørkeblå, grå og sølv at vælge imellem.
8 | Makena Turquoise
Den er bedst kendt fra VW ID.3, men først kendt fra VW T-Cross: Makena Turquoise er en turkisblå farve, der har gjort sit for at brænde begge biler fast på vores nethinde, og med god grund: Den blå-grønne nuance skriger i hverdagen, og gør gadebilledet tredimensionelt. Specielt, når det kobles med det hvide accent på ID.3 First Edition.
Farven kan tilvælges for en merpris på omkring 9.000 kr. på T-Cross, og omkring 6.000 kr. på ID.3. Desuden var farven en mulighed på ID.3 First Edition-varianter, der blev udsolgt sidste år.
7 | Solar Yellow
Suzuki Vitara har været udstyret med et hav af forskellige farvemuligheder, men én står særligt ud i hverdagen: Folkefirehjulstrækkeren kommer i en gylden Solar Yellow, der kan kombineres med enten sort eller hvidt tag. Gul er sjælden i hverdagen, men et hvidt tag tilføjer en ekstra dimension af sjældenhed.
Tofarvede metallakke koster en fast 10.000 kr. hos Suzuki, og Vitara med Solar Yellow er ingen undtagelse. Der er ingen forskel på, om du vælger det sorte eller det hvide tag.
6 | Java Green Metallic
Java Green har en farvemulighed allerede i 1964, hvor en mørk, blågrøn farve pyntede på den originale VW Bobbel. I dag er farven metalliseret, og synonym med både Audi og BMW. Hos begge fabrikanter er farven en eksklusiv mulighed, der typisk kun tilfalder de dyreste modeller.
Farven så dagens lys på BMW 1M – siden har den været brugt på diverse performance-biler fra både Audi og BMW, og senest pryder metallakken G80-generationen af M3.
5 | Champion Yellow
Suzukis Champion Yellow får også point på tilgængeligheden: En helt normal bil i gadebilledet bliver i Sport-varianten forvandlet til noget, der kun kan sammenlignes med et lyn fra en grå, hvid og sort himmel. Dengang bilen var ny, kørte vi den knaldgule Swift Sport, og fandt ud af, at køreglæden også ligger i farven.
Sportvarianten af Suzuki Swift er den eneste, der som udgangspunkt kan erhverves i Champion Yellow. Det koster ikke ekstra at tilvælge Champion yellow, da metallakering er inkluderet i startprisen på 239.990 kr. Sport-varianten af den nyeste Swift er solgt i 242 eksemplarer, og vi synes om, at hele 42 stk. er Champion Yellow. Flest er stadig solgt i grå, men på 58 stk. er det et beskedent forspring.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre