Ferrari har efterhånden ikke rigtig noget valg – hvis italianerne vil holde liv den legendariske V12-motor, skal der strøm til.
Italiens regering er allerede gået til EU for at få fabrikker som Ferrari og Lamborghini undtaget fra et eventuelt kommende forbud mod nye benzin- og dieselbiler.
Og det kan godt være, at det bliver sådan. Alligevel ser det nu ud, som om at Ferrari må ty til hybridhjælp for at holde liv i den store V12-motor.
En motor som i øjeblikket har en slagvolumen på 6,5 liter.
Ifølge en kilde tæt på direktørgangene i Maranello er Ferrari klar til at sætte strøm til for at holde V12’eren i live. Kilden hævder, at antallet af cylindre på den måde ikke vil gå ned. Til gengæld skrumper slagvolumen en anelse.
Der bliver ikke nævnt noget om, hvor mange kubik det vil dreje sig om. Men mange bliver det formentlig ikke. Sker det med hybridhjælpen, vil det være en kæmpe forandring i Ferrari-land, hvor man siden 1947 har haft en suge-V12’er på programmet.
Dengang var den dog kun på 1,5 liter.
Hvilken Ferrari bliver så den sidste med suge-V12? Noget tyder på, at den allerede er her. Nemlig monsteret 812 Competizione.