Han blev fyret som Aston Martins administrerende direktør og arbejder nu med ladestandere. Alligevel kalder Andy Palmer hybridbilerne for vejen til Helvede.
Aston Martins tidligere direktør, Andy Palmer, kalder hybridbiler for vejen til Helvede. Han mener, at bilindustrien er på vej ind i en blindgyde, der kan føre til dens undergang og det især i konkurrencen med kinesiske producenter.
Palmer, der ofte omtales som elbilernes gudfar, advarer om, at hybridbiler blot er en midlertidig løsning.
– Hybrider er en vej til Helvede. De er en overgangsting, og jo længere du bliver ved den overgang, jo mindre hurtigt bevæger du dig ind i den nye verden, siger han i et interview til Business Insider.
Europas bilindustri står over for store udfordringer. Salget i Kina er faldende, og i Europa truer EU med bøder på 116 milliarder danske, hvis ikke bilmærkerne overholder nye, strengere CO2-krav.
På den anden side appellerer bilmærkerne til EU om at tillade fortsat salg af benzinbiler og hybrider. Men Palmer, der har en fortid som underdirektør hos Nissan og administrerende direktør for Aston Martin, mener, at bilmærkernes tilgang er lodret forkert.
– Hvis man kun forsinker overgangen til elbiler ved at udvande den med hybrider, så er man mindre konkurrencedygtig i længere tid, og man tillader kineserne at fortsætte med at udvikle deres marked og deres forspring.
– Jeg synes ærligt talt, at det (hybriderne, red.) er en latterlig opfindelse, siger Andy Palmer til Business Insider.
Palmer har erfaring med at gå imod strømmen. For 15 år siden ledede han udviklingen af Nissan Leaf, der kom på markedet før Tesla Model S.
– På mit sidste bestyrelsesmøde i juli 2014 blev jeg udsat for et kæmpe angreb fra revisorerne, der sagde; de (elbilerne, red.) tjener vi ingen penge på, vi bevæger os for hurtigt. Det lykkedes mig at vinde på det møde, men jeg forlod Nissan, fortæller han.
Ifølge Palmer gentager konkurrenterne nu de samme fejl. Nissan har mistet sin førerposition inden for elbiler, og Toyota og andre store producenter satser i stedet på hybrider.
Noget der giver kinesiske producenter en fordel. Kina har, takket være en ekstrem og i EU’s øjne ulovlig statsstøtte opnået en dominerende position på elbilmarkedet.
Alligevel mener Palmer, at kinesiske bilmærker bliver uovervindelige, når de først lærer at konkurrere på lige vilkår i Europa.
– Nu venter en sidste kamp, hvor kun de mest konkurrencedygtige bilproducenter overlever. Den eneste redning er, hvis Vesten vedtager en konsekvent industriel strategi.”