Annonce:

Hypet elbil har tabt over 50 procent af værdien

Rimac Nevera har sat adskillige verdensrekorder. Og det endda på engang. Men ejerne må nu æde helt enorme værditab.

Ejerne af den elektriske hyperbil Rimac Nevera må tilsyneladende æde voldsomme værditab. Det ses med alt tydelighed på en auktion, der lige nu kører på Bring A Trailer.

Bilen har kun kørt 2.150 kilometer. Alligevel er Neveraen raslet ned i værdi. Faktisk er mere end halvdelen af nyprisen på 14,7 millioner kroner forsvundet i værditab. Bilen blev leveret fra fabrikken for bare to år siden.

For at gøre ondt værre – alt for bilens første ejer – er lige denne Nevera udstyret med ekstraudstyr efter det, Rimac kalder ‚niveau 2‘.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Det giver bl.a. bilen en masse kulfiber og en merpris på 554.000 kroner.

Bilen har også en speciel blå lakering som den første ejer betalte 128.000 danske kroner for.

Rimac: Folk gider ikke køre i dyre elbiler længere

Rimac Nevera er særligt kendt for sine specifikationer. Fire elmotorer og næsten 2.000 hestekræfter leverer en acceleration fra 0-100 km/t på 1,81 sekunder og evnen til at køre 276 km/t i bakgear.

Alligevel har salget været trægt siden lanceringen i 2022. Kun 50 ud af de planlagte 150 eksemplarer blev solgt sidste år. Den begrænsede efterspørgsel kan være en medvirkende årsag til, at de biler, der trods alt er på markedet rasler ned.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Mate Rimac, som er administrerende direktør for både Rimac og Bugatti, har en mulig forklaring på den vigende interesse.

Han mener, at elbilernes almindelige udbredelse mindsker eksklusiviteten for elektriske hyperbiler.

Han sammenligner det med ure.


– Et Apple Watch kan gøre alting bedre. Den kan 1.000 flere ting, den er meget mere præcis, den kan måle din puls.

– Men ingen ville betale 200.000 dollars for et Apple Watch, sagde han under Financial Times Future of the Car-konferencen.

Det er uvist, om ejeren vil acceptere et salg, hvis ikke buddet bevæger sig betragteligt opad. En eventuel ny ejer bør dog anskaffe sig en kørerlærer.

De oprindelige købere, der handlede direkte med fabrikken, fik nemlig også køreundervisning for at kunne tøjle bilen med i købet.

Apropos Mate Rimac så er kroaten ikke længere så sikker på, at elbiler er fremtiden. I hvert fald ikke når det kommer til de bilister der har penge. Læs mere om det her.

Tak fordi du læste med.
Læs flere artikler efter annoncerne:


Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også