Faktisk drejer det sig om to af de populære N-modeller. Og billedet er det samme i hele Europa.
Bilister kan ikke længere bestille en fabriksny Hyundai i30 N. Billedet er det samme for den mindre i20 N.
Og bilerne kommer ikke igen. Det sydkoreanske mærke har ganske enkelt pillet bilerne ud af det europæiske modelprogram.
Samlebåndet er da også allerede stoppet. I stedet satser Hyundai nu på, at N-modellerne, der er en pendant til Volkswagens GTI-modeller, Mercedes-AMG, BMW M og Audi S/RS, nu skal køre på strøm.
Det bekræfter Hyundai over for Carscoops.
LÆS OGSÅ: 41-årig mand tilstår tyveri af flere konfiskerede biler
– Produktionen af N-modellerne, der skal til Europa med forbrændingsmotor, er ophørt. Det skete i begyndelsen af februar.
Det er helt i overensstemmelse med vores strategi om at tilbyde vores kunder en række nulemissionsbiler i 2035 og være helt CO2-neutrale i 2045, lyder det.
Herhjemme er Hyundai i30 N især kendt for sine underholdende køreegenskaber. Noget, der blandt andet gav den titlen som ‘Årets GTI 2022’ i forbindelse med Danmarks største bilmesse, Auto Show.
Hyundai er dog langt fra at være det eneste mærke som ikke længere vil kendes ved en række af deres egne biler med forbrændingsmotor.
Audi havde sidste år travlt med at komme af med store dele af modelprogrammet på benzin. Men nu må tyskerne forlænge produktionen for at kunne følge med efterspørgslen. Læs mere om det her.