Annonce:

Hyundai: Fysiske knapper er bedre end touchskærme

Det er efterhånden måneder siden, at sydkoreanske Hyundai lovede, at knapperne gør comeback i mærkets nye biler. Men nu siger de, at knapper er bedre.

Hyundai går mod strømmen. Bilmærket vil beholde fysiske knapper for at øge sikkerheden og mindske distraktion fra store skærme i fremtidens biler.

Fremtidens bilinteriør hos Hyundai designes med ét mål for øje. Førerens øjne skal holdes på vejen. Derfor vil Hyundai beholde fysiske knapper i deres biler. Store skærme kan nemlig være en distraktion og påvirke sikkerheden i trafikken negativt.

Det kan da også virke modsigende, at bilister hele tiden får at vide, de skal lade telefonen ligge under kørsel, mens bilmærkerne installere stadigt større skærme i deres biler. De fysiske knapper er ved at blive sjældne.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Hyundai anerkender dog problemet. Mærket har noteret sig, at for meget skærmbrug kan gøre bilister stressede og irriterede. Derfor vil de fastholde knapper til funktioner, der bruges ofte.

Senior Vice President of Design, Simon Loasby, forstår problematikken. Han ser store touchskærme som en potentiel distraktion fra kørslen. Det er centralt i Hyundais designfilosofi at undgå det.

Det uddyber Loasby i et interview med Autocar.

Fremover skal interiør hos bilmærket bygges op omkring idéen om at holde førerens øjne på vejen.

– Man ønsker virkelig ikke, at folk kigger på skærmen: man ønsker, at de kigger i øjenhøjde – på vejen, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Hyundai designer med fokus på sikkerhed

Det er her, den såkaldte muskelhukommelse skal hjælpe. Med fysiske knapper kan indstillinger justeres uden at fjerne blikket fra trafikken. Det øger sikkerheden under kørslen markant.

Samtidig peger Hyundais designchef, Luc Donckerwolke, på en anden faktor. Store skærme er også et redskab til at spare penge for bilproducenterne. Det indrømmer han indirekte.

Moderne infotainmentsystemer baseret på store skærme er en fordel produktionsmæssigt. Donckerwolke forklarer, at skærme:

– er ideelle, fordi man sparer en masse udviklingsomkostninger væk ved kun at have skærme.


Det kræver færre specifikke værktøjer at producere en kabine med én stor skærm. Det er billigere end at producere mange individuelle knapper og kontakter.

Hyundai mener dog, at folk generelt holder af analog interaktion. Nøglen ligger i at finde den rette balance. Der skal være en balance mellem knapper og store displays.

Sådan ser fremtidens Hyundai ud i kabinen.

Selvom Donckerwolke er optimistisk omkring knappernes tilbagevenden, viser Hyundais egne tiltag et mere nuanceret billede. Bilmærket afslørede for nylig softwareplatformen Pleos.

Teaserbillederne for Pleos viste en meget stor, centralt placeret skærm. Den minder om den stil, man ser hos Tesla. Det peger i retning af fortsat fokus på store skærme.

Under den store skærm var der dog en række blanke knapper. Det antyder, at en vis grad af fysisk interaktion stadig er planlagt. De fysiske knapper er altså ikke helt forsvundet.

Annonce:

De gammeldags knapper forventes at få funktionalitet senere. Det sker, når de første modeller med det nye Android Automotive-baserede styresystem lanceres. Det sker forventeligt i andet kvartal af 2026.

Hyundai forventer, at det nye system vil være i over 20 millioner biler inden 2030. Det er en stor udrulning af den nye teknologi.

En stor skærm betyder dog ikke nødvendigvis enden for fysiske knapper. Der er stadig håb om, at Hyundai finder den gode balance. En balance mellem en smartphone på hjul og de velkendte knapper.

Hyundai stræber efter at kombinere moderne teknologi med brugervenlighed og sikkerhed. Det bliver spændende at se den endelige udformning i kommende modeller.

Annoncer:
Responsiv Iframe

Hyundai er kendt for biler som Ioniq 5 og den sportslige Ioniq 5 N. Desværre mener sydkoreanerne også, at elbiler skal have kunstig motorlyd. Læs mere om det her.

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk

Læs flere artikler efter annoncerne:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også