Efter den succesfulde introduktion af KONA i benzin og diesel og efterfølgende i en elektrisk udgave, lanceres der nu også en hybridvariant, som kommer til Danmark i juni måned og allerede nu kan bestilles.
KONA er en kompakt-SUV på en lang række områder såsom kabineplads, praktisk anvendelighed og høj køreposition. Det samme gør sig gældende i hybrid-versionen. Frihøjden gør, at man sætter sig ind i bilen i stedet for ned i bilen, hvilket appellerer til rigtig mange.
Den er udstyret med en 1,6 liters GDi-motor med 141 hk og 6-trins automatgearkasse. KONA hybrid har både en elmotor og en benzinmotor, som reducerer brændstofforbruget og CO2-udslippet under kørsel. Bilen skal ikke oplades; det gør den selv under kørsel, og når man bremser. Det betyder også, at bilen må trække 1.300 kg med bremser og 600 kg uden bremser efter sig med undtagelse af indstigningsmodellen; Pure.
Elmotoren er diskret placeret under bagsædet, så den ikke tager plads i bagagerummet. Batteriet oplades fra den strøm, der genereres, når man slipper speederen, og bilen motorbremser. Afhængig af den aktuelle kørselssituation skifter bilen mellem forbrændingsmotoren og den elektriske motor. Overgangen fra den ene kilde til den anden foregår så smidigt, at du knap nok kan mærke det. I instrumenthuset kan du bl.a. se, om bilen kører på el eller benzin.
Aktiv sikkerhedsteknik
KONA hybrid fås i tre udstyrsvarianter: Pure, Essential og Advanced. Allerede fra indstigningsmodellen Pure, som starter ved 249.995 kr., får man masser af udstyr – både når det gælder komfort, connectivity og sikkerhed. For eksempel har bilen klimaanlæg, LED-kørelys, Paddle shifters, Bluetooth, fartpilot med fartbegrænser samt et sikkerhedssystem, der minimerer risikoen for uheld. Systemet omfatter træthedsregistrering, vognbaneassistent og automatisk nødbremse med cyklistgenkendelse. Træthedsregistreringen fortæller, om det er tid til at holde en pause og advarer med en besked i displayet. Vognbaneassistenten aflæser vejens striber og sørger for at holde bilen inden for disse, mens den automatiske nødbremse sikrer, at KONA hybrid automatisk bremser, når den registrerer en bil, fodgænger eller cyklist.
Med udstyrsvarianten Essential der koster blot 10.000 kr. mere, får man derudover bl.a. varme i rat og forsæder, 7” touchskærm, Apple CarPlay, bakkamera og 3.5” Supervision Cluster.
Vælger man Advanced, som stater ved 274.995 kr., får man desuden regn- og baksensor, elektrisk lændestøtte i førersæde, tågeforlygter, sidespejle med elektrisk foldefunktion, Smart Key med start/stop-knap og nøglerfri adgang, bakspejl med automatisk nedblænding samt blindvinkel-sensor.