Sydkoreanske Hyundai vil ikke sige præcis, hvilke funktioner der kommer, men betalingsmuren er på vej, lyder det fra mobilitetsdirektøren.
BMW har fået kritik for det. Men i lighed med Audi tror Hyundai nu også, at kunderne gerne vil betale for funktioner i deres biler.
Modsat Audi vil Hyundai dog endnu ikke afsløre, hvilke funktioner man har tænkt sig at lægge bag betalingsmuren. Alligevel kommer mobilitetschefen Marcus Welz med et hint.
– Det, vi ofte ser, er ting som sædevarme. Den slags kom med ny teknologi (i nyere biler, red.) i form af softwareopdateringer.
– Men jeg tror, at fordelen ved on-demand-funktionen er, at nye ting kan bringes ind i gamle biler, siger Marcus Welz i et interview med Autocar.
LÆS OGSÅ: Psykopater foretrækker disse biler, viser undersøgelse
Uden at Marcus Welz går i yderligere detaljer, kan det betyde, at ejere af ældre Hyundai-modeller kan betale sig til eksempelvis en mere effektiv udnyttelse af batteriet.
Sikkerhed kan også være noget af det, Hyundai arbejder med at lægge bag en betalingsmur i form af nye muligheder i allerede eksisterende sensorer.
Men at der er store penge i den slags, er Hyundai ikke alene om at tro på. Verdens fjerdestørste bilkoncern, Stellantis, mener, at der i 2030 vil være 22,5 milliarder dollar, svarende til 155 milliarder kroner, at hente i bilisternes lommer på den måde.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!