Hyundai mener det seriรธst, nรฅr de siger, at knapperne gรธr comeback i nye biler. Nu skal der nemlig endnu flere af de fysiske trykflader til, siger designchefen.
Hyundai og Genesisโ chefdesigner SangYup Lee prioriterer funktionsdygtighed frem for design. I vert fald, hvis det gรฅr ud over de fysiske knapper.
Mange nye biler fyldes med trykfรธlsomme skรฆrme. Men Hyundai og Genesis gรฅr en anden vej.
Mรฆrkernes chefdesigner, SangYup Lee, holder fast i fysiske knapper. Det ses tydeligt i den nye 2026 Hyundai Palisade. En model der kun markedfรธres i Nordamerika.
SangYup Lee mener, at design skal hjรฆlpe bilisterne. Ikke gรธre dem mere frusteret.
Han skelner mellem designere og stylister. En stylist pynter pรฅ ingeniรธrernes arbejde. En designer tรฆnker pรฅ produktets brug.
Det handler om รฆstetik, men ogsรฅ om funktionalitet. Lee tror stรฆrkt pรฅ rigtige knapper i bilernes kabiner. Han ser dem som mere end bare en gammeldags lรธsning.
Det fortalte Lee til Motor1 under New York Auto Show.
โ Haptiske (knapper) ser smarte ud, sagde Lee.
โ Men hvis de ikke hjรฆlper andre, har de ingen funktion. Design er til for at hjรฆlpe andre, det gรฅr jeg stรฆrk ind for.
Funktionelt design hos Hyundai og Genesis
I den nye 2026 Palisade er der mange fysiske knapper. Der er en skรฆrm til sekundรฆre klimakontroller. Men der er drejeknapper til temperatur.
Der er ogsรฅ genvejsknapper til mange infotainmentfunktioner. Indstillinger vรฆlges ogsรฅ med fysiske knapper. Rattet har ligeledes rigtige knapper.
Spejlene justeres med fysiske knapper. Midterkonsollens i den nye Palisade er ogsรฅ formet pรฅ en mรฅde, sรฅ den ifรธlge Hyundai er en stรธtte for den hรฅnd der trykker pรฅ knapperne.
Ideen er klar. Man skal ikke lรธfte skulderen for at รฆndre indstillinger. Det vigtigste er at kunne holde รธjnene pรฅ vejen.
Fysiske knapper gรธr det muligt at betjene funktioner uden at kigge vรฆk. Det รธger sikkerheden og komforten under kรธrslen.
SangYup Lees inspiration og vision
Lee understreger bilens formรฅl for familier.
โ Det er vigtigt, fordi den bil er til familier,โ siger han. Designet tager hรธjde for en aktiv families hverdag.
Hyundai mener at vรฆre kommet frem til den rigtige lรธsning efter at have studeret hverdags-brugen af biler hos en rรฆkke familier.
โ Vi studerer virkelig, hvad man laver med en familie,โ forklarer Lee. Bilen skal vรฆre nem at kรธre og ikke kompliceret.
Brugerfokus pรฅvirker ogsรฅ det ydre design. Den traditionelle SUV-form maksimerer pladsen indeni. Men designteamet justerede ogsรฅ vinduernes krumning.
Den subtile รฆndring giver mere lofthรธjde. Det er mรฅske ikke noget, man bemรฆrker ved fรธrste รธjekast. Men det er en detalje, der forbedrer oplevelsen.
SangYup Lee blev engang inspireret af bildesign-ikonet Giorgetto Giugiaro. Lee spurgte Giugiaro om hans favoritdesign. Lee forventede et sporty svar som Lotus Esprit.
Giugiaro overraskede Lee og svarede; Den oprindelige Fiat Panda.
Giugiaro mente, at den bil havde stรธrst positiv indflydelse pรฅ folks liv. Den lektie har pรฅvirket Lee dybt.
Hans fokus er pรฅ, hvordan design kan forbedre hverdagen. Det handler ikke kun om udseende. Funktionalitet og brugervenlighed er afgรธrende.
SangYup Lees designfilosofi og fokus pรฅ brugervenlighed finder mรฅske frem til andre mรฆrker uden for Hyundai-koncernen.
I hvert fald har flere โ ogsรฅ europรฆiske mรฆrker โ lovet at udstyre nye biler med flere knapper. Faktisk bliver de snart tvunget til det. Lรฆs mere om det her.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk