Den koreanske bilproducent har tænkt sig at gøre Tesla kunsten efter. Måske vi snart ser et Formel 1-lignende rat i personbiler.
Vi troede det. Men nu ser det ud til, at vi tager fejl. Rattet, alle bilister kender og bruger, er ikke godt nok. I hvert fald ikke hvis man spørger Hyundai, som nu har ansøgning om et særligt patent i Tyskland.
Det ligner i høj grad, at man vil forsøge at gøre Tesla og det såkaldte ‘yoke’-rat kunsten efter. Spørgsmålet er så om, det lykkes at genopfinde rattet.
I virkeligheden ser det ud til, at Hyundai forsøger at lave en udgave af Yoke-rattet, som giver mere mening. For i stedet for at ændre på formen ved at skære toppen af rattet, vil koranerne tilføje flere funktioner i den udformning, som et rat normalt vis har,
Airbaggen virker stadig
Det drejer sig ikke overraskende om flere skærme. Helt konkret vil Hyundai udstyrer rattet i nye biler med skærme. Faktisk lidt a la det vi ser i Formel 1-biler. Bare lidt mindre firkantet.
Idéen er, mener Hyundai, at skærmen – eller skærmene – i rattet skal gøre det ud for det tradtionelle instrumentbord, som derfor kan fjernes. I patent ansøgningen forklarer Hyundai tilmed, hvordan airbaggen – som almindeligvis sidder netop der, hvor koreanerne vil have skærme – kan udløses. Altså uden at det ødelægger skærmen.
Hvordan er lidt større spørgsmål, men det er i hvert fald, hvad fabrikken hævder.
Alfa Romeo går omvendt den modsatte vej. Her lover topchefen så få skærme som overhovedet muligt i mærkets kommende modeller – knapper skal i stedet gøre comeback.