Mercedes har en lang og stolt tradition for V12-motorer, men vidste du, at Stuttgart-fabrikken i 1990’erne havde planer om seks cylindre mere?
Meget tyder på, at nogle ting blot skulle have gået lidt anderledes, før Mercedes havde sat gang i produktionen af en W18-motor. Ja, du læste rigtigt – en W18-motor.
I 1990’erne samlede Mercedes S-Klassen med den interne fabrikskode W140, og det var her, at ingeniørerne i første omgang overvejede at lægge en W18-motor i det lange, limousine-karosseri.
Motoren blev kendt som M216. Men Mercedes nåede aldrig længere end til de indledende øvelser med tekniske tegning, over det der ellers skulle have været et monster af en motor.
Kom aldrig længere end til tegningerne.
Tegningerne viser en W-motor konstrueret af tre gange seks cylindre. Derfor ville motoren – hvis den var blevet til noget – ikke fylde mere end almindelig rækkesekser.
Med til historien hører, at Mercedes overvejede to udgaver af W18’eren. ‘Den mindste’ skulle have fundet vej ned i en 800 SEL, hvor den ville have ydet 490 hk og 750 newtonmeter. Mens topmodellen skulle have haft 680 hestekræfter og 800 newtonmeter.
Sådan blev det aldrig. Men vidste du, at BMW på nogenlunde samme tidspunkt havde lugtet lunten? Derfor gjorde man en V16-motoriseret 7 Serie klar til kamp mod Mercedes. En slags kold krig om at være størst i luksusklassen.