En Fisker Ocean har en meget ringe værdi som brugt. Mercedes EQS går det på den anden side endnu værre for, viser nye tal over værditab.
På mange måder var 2024 elbilens år. I hvert fald når man kigger på antallet af nyregistreringer. Men det går ondt på brugtmarkedet, hvor elbilernes værdi.
Nye tal fra bilportalen viser eksempelvis, at en brugt Fisker Ocean tabte hele 152.000 kroner i løbet af 2024.
Men det står endnu værre til for Mercedes EQS. En bil der dog var langt dyrere fra fabrikken, end Fisker-modellen nogensinde blev.
EQS-ejere har i løbet af det seneste år tabt hele 274.000 kroner i værdi på deres biler. En tommelfingerregel siger, at bilejerne må regne med værditab på 30 procent det første år. Men i EQS’eren tilfælde er det meget værre. Læs mere om det her.
EQE er også et stort sort hul at smide penge ned i. Modellen har tabt 122.000 kroner på et år. Mens EQB, som bl.a. det danske politi kører rundt i, har mistet 103.000 kroner i værdi.
LÆS OGSÅ: BMW trodser EU-forbud: bygger motorer efter 2035
Faktisk udgør Mercedes-modeller hele top 3. Herefter kommer to Volkswagen-modeller, ID.3 og ID.4, som tilsammen har tabt 102.000 kroner på et år. Mens en Skoda Enyaq alene taber halvt så meget.
Men det kan blive meget værre – også inden for Volkswagen-gruppen. Audi Q4 e-tron er nemlig raslet ned med 208.000 kroner i snit.
Hvad holder så prisen bedst som brugt? Ifølge den danske bilportal tabte Peugeot e-208 ‘kun’ 38.000 kroner af sin værdi det seneste år.
Det er kun Tesla Model 3, der med et værditab på 39.000 kroner, på næsten samme måde kan holde nogle af ejernes penge hjemme.
Noget tyder dog på, at bilejerne må tage endnu større tab i år. Udover billigere helt nye elbiler sætter importørerne kraftigt priserne ned på de biler fra sidste år, som endnu ikke er solgt. Andre mærker såsom Hyundai gør prisnedsættelserne mere permanente.