På årets første dag steg benzin- og dieselafgifterne i Danmark på grund af en 15 år gammel politisk aftale på skatteområdet. Fra nytår 2025 stiger literprisen igen.
Fra nytår 2025 skal danskere, der kører rundt i dieselbiler, igen have flere penge opad lommen. Pengene går direkte i statskassen.
Og det er ikke kun, fordi de periodiske afgifter hver år frem mod 2026. Staten vil også have mere for hver liter diesel. Også selvom der allerede i år er lagt yderligere 27 øre i afgift på en tilsvarende liter diesel.
For i 2025 hæves dieselafgift med yderligere 50 øre pr. liter. Og medregner man det tal, vil den danske stat have reduceret landets co2-udledning med hele 52 procent i forhold til niveau i 1990. Målet er ‘blot’ 50 procent.
Men selv uden den ekstra afgift på diesel vil regeringen nå målet og mere til. Alligevel hældes den ekstra dieselafgift ikke af bordet. Og det skuffer hos brancheorganisationen International Transport Danmark.
LÆS OGSÅ: Bilbranchen frygter at elbiler dør ud i Danmark
– Argumentet for dieselafgiften var, at Danmark skulle nå sine klimamål. Nu viser det sig så, at vi rent faktisk når de mål, men alligevel afviser regeringen at se på dieselafgiften igen.
– Samtidig har vi også lige fået en forhøjelse af benzin- og dieselafgiften 1. januar i år, og til næste år indfører regeringen også en kilometerafgift.
– Som man pålægger en branche, der allerede er ramt af recession og faldende fragtpriser i flere europæiske lande, lyder det fra ITD’s bestyrelsesformand John Skovrup i en pressemeddelelse.
Brancheforeningen påpeger, at den danske forhøjelse af dieselafgifterne ikke fjernes eller modregnes, når EU indfører nye kvotesystemer i 2027. Noget der forventes at lægge yderligere én krone til literprisen.