Pรฅ รฅrets fรธrste dag steg benzin- og dieselafgifterne i Danmark pรฅ grund af en 15 รฅr gammel politisk aftale pรฅ skatteomrรฅdet. Fra nytรฅr 2025 stiger literprisen igen.
Fra nytรฅr 2025 skal danskere, der kรธrer rundt i dieselbiler, igen have flere penge opad lommen. Pengene gรฅr direkte i statskassen.
Og det er ikke kun, fordi de periodiske afgifter hver รฅr frem mod 2026. Staten vil ogsรฅ have mere for hver liter diesel. Ogsรฅ selvom der allerede i รฅr er lagt yderligere 27 รธre i afgift pรฅ en tilsvarende liter diesel.
For i 2025 hรฆves dieselafgift med yderligere 50 รธre pr. liter. Og medregner man det tal, vil den danske stat have reduceret landets co2-udledning med hele 52 procent i forhold til niveau i 1990. Mรฅlet er โblotโ 50 procent.
Men selv uden den ekstra afgift pรฅ diesel vil regeringen nรฅ mรฅlet og mere til. Alligevel hรฆldes den ekstra dieselafgift ikke af bordet. Og det skuffer hos brancheorganisationen International Transport Danmark.
LรS OGSร : Bilbranchen frygter at elbiler dรธr ud i Danmark
โ Argumentet for dieselafgiften var, at Danmark skulle nรฅ sine klimamรฅl. Nu viser det sig sรฅ, at vi rent faktisk nรฅr de mรฅl, men alligevel afviser regeringen at se pรฅ dieselafgiften igen.
โ Samtidig har vi ogsรฅ lige fรฅet en forhรธjelse af benzin- og dieselafgiften 1. januar i รฅr, og til nรฆste รฅr indfรธrer regeringen ogsรฅ en kilometerafgift.
โ Som man pรฅlรฆgger en branche, der allerede er ramt af recession og faldende fragtpriser i flere europรฆiske lande, lyder det fra ITDโs bestyrelsesformand John Skovrup i en pressemeddelelse.
Brancheforeningen pรฅpeger, at den danske forhรธjelse af dieselafgifterne ikke fjernes eller modregnes, nรฅr EU indfรธrer nye kvotesystemer i 2027. Noget der forventes at lรฆgge yderligere รฉn krone til literprisen.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk