Det skal skubbe på den grønne omstilling og afhjælpe pladsmangel, at prisen på en p-licens nu sætte op for ejere af de største biler.
Danmark er absolut ikke det eneste land, hvor det er svimlende dyrt at parkere. Tendens til meget høje p-plads-priser har slået rod i hele Europa. Og nu vil den tyske by Tübingen have ejerne af de større biler til at punge endnu mere ud.
Det skriver TV2.dk.
Helt konkret har bystyret firedoblet parkeringsprisen i alt almindelighed. Hvor en årlig p-licens før kostede 30 euro – godt 220 kr. – vil samme p-licens nu koste 120 euro om året.
For ejere af biler, som vejer mere end 1,8 ton, er prisen dog endnu højere. Den er nemlig seksdoblet med de nye regler.
– Tre SUV’er behøver lige så meget parkeringsplads som fem mindre biler. Derfor er det kun fair, at de også betaler en højere pris, simpelthen fordi de behøver mere plads, siger byens borgmester, Boris Palmer, til RTL.
Borgmesteren gik faktisk efter, at ejerne af de største biler skulle betale endnu mere. Men det kunne han dog ikke få byrådet med til.
Freiburg er en af de tyske byer, som allerede har varslet, at parkeringsprisen kan stige til 360 euro – 2.680 kr. – om året for byens beboer.
Burde være meget dyrere i Danmark
TV2 har talt med Jeppe Rich, der er trafikforsker ved DTU. Og i forskerens øje er der ikke meget at hente ved at hæve prisen på parkering.
– Jeg tror, at det vil betyde meget lidt i det tyske eksempel, eftersom det er nogle meget små beløb for et år, der er tale om. Overførte man det til danske forhold, ville nogle biler måske ryge ud af systemet, men det vil nok være meget små effekter, siger han.
Samtidig siger Ismir Mulalic, lektor i økonomi ved CBS, at prisen på parkering i Danmark faktisk fremmer bilismen. Vil man bilerne til livs, skal det være meget dyrere at parkere, mener lektoren.
I København koster en parkeringslicens eksempelvis 1.000 til 4.000 kr. om året. Det burde den i stedet koste på månedsbasis, hvis bilerne skal ud af byerne, mener lektoren.