Afgiften er det dobbelte af, hvad Toyota egentlig tager for bilen. Selv set med danske รธje er prisen vanvittig.
Da Toyota tog den lille GR Yaris til Danmark i 2021, var det til en pris fra 499.990 kroner. Sรฅdan en bil er der nรฆppe mange kunder til.
Og da slet ikke i den lille, upraktiske hatchback-form. Nรฅr det sรฅ er sagt, kan det faktisk godt lade sig gรธre at kรธbe bilen endnu dyrere.
Det krรฆver blot et sรฆt franske nummerplader. Det afslรธrer et kig pรฅ den lokale importรธrs hjemmeside, hvor den lille japaner er uhyggeligt dyr.
Toyota vil i forvejen have 46.300 euro svarende til 345.000 kroner for bilen. Men sรฅ skal registreringsafgiften lรฆgges oveni. Og sรฅ bliver det for alvor grumt.
LรS OGSร : Solgte konfiskeret Audi โ nu er han โpisse skuffetโ
Fordi den lille, tre cylindrede benzinmotor ifรธlge WLTP-standarden udleder 190 gram CO2 pr. kรธrt kilometer, fordobler franskmรฆndene praktisk talt bilens pris. Det skyldes en CO2-afgift.
Helt konkret har det franske medie Caradisiac bemรฆrket, at bilen har en pris pรฅ 92.290 euro, nรฅr afgiften er betalt. Men det kan faktisk blive endnu dyrere endnu.
For i Frankrig koster en GR Yaris med manuelt gear โ og ikke automatgear โ og bilen udleder 210 gram CO2 pr. kilometer. Det straffer franskmรฆndene med en totalpris pรฅ 108.800 euro svarende til 805.000 kroner.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk