Den nye Volkswagen ID.3 GTX skulle egentlig være et elektrisk svar på Golf GTI. Men elbilen er både langsommere og dyrere end benzinbilen.
Der er flere grunde til at vælge en Golf GTI over en ID.3 GTX. Elbilen er nemlig både langsommere og dyrere end benzinbilen.
Uden afgifter begynder en ID.3 GTX nemlig fra 50.795 euro i Tyskland. Til sammenligning kan en Golf Mk. 8.5 GTI Clubsport hentes for 48.075 euro.
GTX yder 286 hestekræfter, og den er 5,9 sekunder om at rykke sig fra 0 til 100 km/t. Til sammenligning er den billigere GTI Clubsport god for 301 hestekræfter og en 0 til 100 km/t-tid på 5,6 sekunder. Desuden er ID.3 GTX begrænset til 180 km/t.
Clubsporten render først tør for potens ved 270 km/t. Med de rigtige krydser sat på ekstraudstyrslisten vil Volkswagen dog hæve topfarten i elbilen til 200 km/t.
LÆS OGSÅ: EU vil forbyde benzinbilen med e-fuel, advarer BMW
Noget helt andet er, at ID.3 måske får et meget kortere liv end både Golf GTI og Clubsport-udgaven. Volkswagen overvejer nemlig at holde liv i den benzindrevne Golf indtil i hvert fald 2035. Læs mere om det her.
Desuden tager Volkswagen nu 500 milliarder kroner fra en pulje, som ellers skulle bruges på kun at udvikle elbiler. Det er nemlig kommet bag på koncernen, at bilisterne i stigende grad efterspørger noget helt andet at køre i. Nemlig hybridbiler.
Samtidig lyver salgstallene ikke. På markeder uden statsstøtte har elbilen svært ved at klare sig. På europas største marked for nye og brugte biler – nemlig i Tyskland – er salget af elbiler kollapset for 7. måned i træk.
Herhjemme ser det på grund af statsstøtte helt anderledes ud. Mere end hver anden nye bil kører nu på strøm i en eller anden form. Men en type af elbil er helt forsvundet fra salgsstatikkerne. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!