Renault har bestemt sig for at kaste mange penge efter hybridbiler uden ledning, da franskmændene mener, det er hybriderne bedste løsning.
Renault har en klar strategi for overgangen til elbiler, og hybridbiler spiller en central rolle i denne proces. I modsætning til mange andre bilproducenter, der i stigende grad investerer i plug-in hybrider, fokuserer Renault på traditionelle hybridbiler.
Fabrice Cambolive, Renaults administrerende direktør, forklarer, at valget af hybridbiler skyldes deres brugervenlighed og optimale pladsudnyttelse.
Det fortæller han i et interview til Autocar.
For få år siden var det mere uklart, hvilken type hybridteknologi der ville dominere markedet. Men i dag er hybridbilerne uden ledning det naturlige valg, mener franskmændene.
Renaults eneste plug-in hybridmodel er topmodellen Rafale E-Tech med firehjulstræk, og der er ikke planer om flere af den slags. Modellen kombinerer en 1,2-liters benzinmotor med tre elmotorer og en 22 kWh batteripakke, der giver en elektrisk rækkevidde på op til 106 km.
Selvom Rafale er en plug-in hybrid, fungerer den også som en almindelig hybridbil, når batteriet er afladet.
Cambolive fremhæver den høje effektivitet i byzoner, den maksimale rækkevidde på 965 km og den ekstra motorkraft og accelerationen som hybridbilens største fordel.
På trods af fordelene ved plug-in hybrider har Renault ingen planer om at udvide teknologien til det øvrige modelprogram. Rafale forbliver den eneste model med dette komplekse drivsystem.
Det er usædvanligt, at en bilproducent investerer i en specialbygget motor til en enkelt model. Men Cambolive forklarer, at det er giver mening i kroner og ører, da Rafale allerede tilbydes som en almindelig hybridbil.
Renaults fokus på hybridbiler betyder dog ikke, at de har lanceret deres sidste bil med forbrændingsmotor.
Cambolive understreger, at det afhænger af markedet. I nogle lande er der stadig stor efterspørgsel på benzin- og dieselbiler. Men på kort sigt vil Renault fokusere på hybridbiler og elbiler.
Cambolive påpeger, at hybridbiler i B-segmentet bliver mere attraktive i takt med at batterierne bliver billigere, afgifterne på benzin- og dieselbiler stiger, og brugtpriserne på hybridbiler forbedres. Om det så er til fordel for køber eller sælger, kom Renault-chefen ikke ind på.