De mest kendt for at gejle Opel-modeller op gennem 90’erne. Men nu har Irmscher kastet kæmpe hjul og aerodynamik efter en elektrisk Volkswagen.
Op gennem 90’erne og et godt stykke ind i det nye årtusinde skulle der stå ‘Irmscher’ på din bils skørtesæt og motordele. I hvert fald hvis du ejede en Opel.
Men selvom tuneren bag navnet er tysk, er virksomheden – der blev grundlagt i 1968 – ikke bundet til Opel i Rüsselsheim. Langt fra faktisk.
Dengang som nu fremstiller Irmscher Automobilbau GmbH & Co. KG – hvis vi nu skal have hele navnet med – dele til flere bilmærker og modeller. Et af den nyeste skud på stammen er et aerodynamisk kit og fuldfede 20″ fælge til noget så almindeligt som Volkswagen ID.Buzz.
Og selvom VW’en på ingen måde er noget muskelbundt på hjul, siger Irmscher de aerodynamiske tilføjelser ikke går ud over sikkerheden for fodgængere. Altså ikke noget med skarpe kanter, der vil give en dansk synsmand hjertestop.
LÆS OGSÅ: SÅ SKETE DET: Odense forbyder bilister at køre over 30 km/t
De 20″ ‘New Star’-fælge har fået selskab af en sænkning, som tvinger det moderne rugbrød 30 millimeter tættere på asfalten. Og det hele vejen rundt.
Motormæssigt er der ikke rigtig noget at råbe hurra for. Desværre. Faktisk har Irmscher slet ikke pillet ved den del af elektronikken.
Ejerne må altså nøjes med baghjulstræk og 201 hestekræfter. Omend en GTX-udgave med firehjulstræk, to motorer og 340 hestekræfter er på vej.
LÆS OGSÅ: Hvad blev der egentlig af Rieger Tuning?