Importen af biler fra Kina er faldet markant det seneste stykke tid, viser tal kineserne egne tal.
Lidt over 75.600 elbiler fra Kina kom til Europa i januar og februar 2024. Og det er et ganske markant fald.
Det viser tallene fra de kinesiske toldmyndigheder. Faktisk er der tale om et fald på hele 20 procent.
Det skriver Automotive News.
Nu skal tal fra det kinesiske diktatur generelt tages med et gran salt, men flere internationale og anerkendte medier betragter tallene som valide.
LÆS OGSÅ: Danmarks mest populære bil beslaglagt med 105 km/t
Den faldende eksport til netop Europa kan ses som et udtryk for, at kineserne frygter den importtold, der ventes at få tilbagevirkende kraft, som EU allerede har varslet.
På den anden side spår et medie som Financial Times, at kinesiske elbiler allerede i år sætter sig på 25 procent af det europæiske marked.
Herhjemme er de kinesiske mærker dog generelt langt bagefter i statistikkerne. Faktisk er kun ét kinesisk mærke – nemlig Volvo – med på top 15-listen over mest solgte biler.
Vi finder ikke et kinesisk mærke igen, før BYD – der tidligere levede af at sende skamløse kopier af bl.a. Mercedes og BMW på gaden – tikker ind på en 20. plads med 1,4 procent af markedet i de første 2 måneder af 2024. Det svarer til 272 biler.
Men selvom kineserne ikke rigtigt har haft held med privatbilisterne, går det tilsyneladende bedre med at overtale det offentlige. Således har flere kommuner valgt at hjemmeplejen skal køre kinesisk allerede i år. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilindustrien lige her!