Hos det kinesiske CATL arbejder man godt nok med de såkaldte solid state-batterier. Men batterierne, der er blevet talt om i årevis, lader vente på sig, indrømmer direktøren.
Toyota har talt om dem i årevis.
Lige om lidt ville der komme gang i en serieproduktion af elbiler med superbatterier – altså med den såkaldte solid state-teknologi, eller på dansk, faststof-batterierne.
Lige om lidt ville batterierne, der både har en længere levetid og større energitæthed, være her. Det har japanerne sagt i årevis.
Men nu siger batteriproducenten CATL, at faststof-batterierne har lange udsigter. I hvert fald for elbiler til privatpersoner.
LÆS OGSÅ: Nordjydes helt nye Fisker har tabt mindst 200.000 kr. i værdi
Det skriver Financial Times.
For selvom Robin Zeng, der både er direktør og CATLs grundlægger, siger, at faststofbatterierne kan fordoble rækkevidden i elbilernes batterier, er teknologien bare ikke der endnu. Og slet ikke på et niveau, hvor det kommercielt giver mening med en serieproduktion.
Cellerne i de batterier, som CATL udvikler på, kan ganske enkelt ikke holde til de krav, firmaet har til teknologien. Altså, ikke endnu.
Derfor kan bilisterne også godt skyde en hvid pind efter idéen om, at der næste år holder en elbil med halvt så dyrt og dobbelt så godt et batteri i indkørslen.
I interviewet tilføjer Robin Zeng desuden lidt om de farer, der fortsat er forbundet med teknologien. Hvis et faststofbatteri bliver slået i stykker i forbindelse med et biluheld, kan der frigives giftig lithiumhydroxid.
Udmeldingen fra kineserne kommer som noget af en overraskelse, da CATL så sent som i februar fortalte, at man ville gå sammen med en række andre batteriproducenter for at skabe en forsyningskæde af faststofbatterier allerede i 2030.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!