På trods af produktionsstoppe nægter Stellantis, at det er slut med en elektrisk Fiat 500. Tværtimod er der 750 millioner kr. på vej til udvikling.
Produktionen af den lille Fiat 500e er sådan set allerede stoppet. Men nu forlænger Fiat nedlukningen af samlebåndet.
Egentlig skulle produktionen, der blev sat i stå i begyndelsen af september, være genoptaget 11. oktober. Men det kommer ikke til at ske.
Nu hedder det sig, at Fiat først vil genstarte produktionen 1. november i år. Tidligere har Fiats ejer, Stellantis-koncernen, givet større udfordringer på især det europæiske marked for elbiler skylden for, at salget halter. Eller som nu nærmest ikke er ikke-eksisterende.
Og selvom salgstallene aldrig har været dårligere, forsøger Stellantis at understrege, at det ikke er slut med den elektriske Fiat 500.
LÆS OGSÅ: Formel 1-hold bekræfter – trækker sig fra sporten
Tværtimod er koncernen angiveligt klart til at smide, hvad der svarer til 750 millioner danske kroner, i udviklingen af en ny batteripakke til bilen.
Mens det er småt med detaljer på front, skriver bl.a. Carscoops, at Fiat/Stellantis går efter en længere rækkevidde og en hurtigere opladning. Derudover arbejder Fiat på en hybrid-udgave af den lille bybil.
Herhjemme er der ifølge tal fra bilimportørernes interesseorgan Mobilty Denmark solgt 682 Fiat-biler mellem 1. januar og 31. august i år. 681 af dem står opført som eksemplarer af 500-modellen.
Fiat er dog ikke den eneste bilproducent i problemer. Faktisk kradser krisen for alvor i bilindustrien lige i øjeblikket.
Tyske Recaro Automotive, der blev grundlagt i 1906 og siden har produceret alt fra enkelt bilsæder til hele kabiner, meddelte i denne uge, at hele virksomheden lukker inden årets udgang.
Ligeledes tyske BBS står overfor virksomhedens 5. konkurs. Nye tyrkiske ejere har tilsyneladende ikke kunnet vende udviklingen. Ifølge de ansatte på fabrikken, er de nye ejere faktisk ikke at se nogen steder på eller i nærheden af fabrikken.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!