I to år har en række elbiler stået stille uden nogen har vist interesse for dem. Det hjælper heller ikke at sætte prisen ned med 110.000 kroner.
Adskillige elbiler fra 2022 og 2023 kan ikke sælges, selv med en rabat på 110.000 kroner. Det viser en analyse af den svenske salgsportal Blocket, hvor næsten 800 fabriksnye elbiler har stået stille i mere end to år.
På trods af betydelige prisnedslag lader køberne til at være tilbageholdende. En MG 5 Luxury fra 2023 kan for eksempel erhverves for cirka 220.000 danske kroner inklusiv gratis opladning til en værdi af 11.000 kroner.
En BYD ATTO 3 Design er sat ned med hele 120.000 kroner og koster nu 270.000 kroner. Selv elbiler fra Mercedes-Benz, der nærmer sig to år, har svært ved at finde købere.
Størstedelen af de usolgte elbiler er fra kinesiske mærker, især MG, som tegner sig for over 200 af annoncerne.
Ifølge Klaus Silfvenius, chef for bilsalg i Motorbranchens Landsforbund, skyldes den manglende interesse en ændring i forbrugernes adfærd.
I økonomisk usikre tider vender folk sig mod kendte og etablerede mærker.
Nyere bilmærker, som de kinesiske, har derfor sværere ved at tiltrække købere. Den hurtige teknologiske udvikling inden for elbiler kan også spille en rolle.
Nyere modeller kan hurtigt virke forældede, hvilket kan afskrække potentielle købere.
Selvom der tilbydes rabatter og kampagner, er der stadig et stort antal usolgte elbiler fra 2022 og 2023 på Blocket.
En fjerdedel af disse er MG-modeller.
Den manglende efterspørgsel på elbilerne kan skyldes flere faktorer, herunder den aktuelle økonomiske situation og den hastige teknologiske udvikling.
Det er dog forventeligt, at bilerne med tiden vil blive solgt, eventuelt med yderligere prisnedslag.
Klaus Silfvenius forudser, at bilerne i sidste ende vil finde købere, når priserne når et niveau, der matcher forbrugernes forventninger.