Volvos største bil nogensinde er samtidig den største skuffelse for bilmærket meget længe. Kun 33 nye LM90 blev det til i marts.
Den nye Volvo LM90 er bilen, ingen vil have. Heller ikke selvom Volvo udelukkende forsøger at sælge den hjemme i Kina.
Bilen, der i virkeligheden er en Zeekr 009, med andet logo og lygter, koster næsten en million danske kroner. Og det skal kineserne ikke bede om.
I marts måned blev der således bare indregistreret 33 eksemplarer af bilen. Og det bliver ikke meget bedre, hvis man ser på, hvad Volvo i alt har solgt af bilen.
Bare 140 EM90’ere er det blevet til i år. Det er dog stadig bedre end det antal biler, det lykkedes Volvo at sælge sidste år, efter produktionen gik i gang i februar måned.
I det hele taget havde Volvo en rigtig dårlig måned i Kina. Alene salget af elbiler kollapsede med 53 procent.
Ifølge den svenske brancheanalytiker Claes Hemberg spekulerer de kinesiske medier lige nu, om Volvo er så desperat for at få solgt nogle biler, at det kan komme på tale at eksportere EM90 ud af Kina.
At Volvo har det svært i Kina er dog ikke enestående. Sådan er det for snart sagt alle vestlige eller tidligere vestlige bilmærker.
Audi har det så svært, at tyskerne har lavet et helt nyt bilmærke kun til det kinesiske marked. Den første bil får over 745 hestekræfter. Læs mere om den her.
Læs flere artikler efter annoncerne: