Der bliver ikke noget af en lille, kompakt coupé med baghjulstræk og semi-manuelt gear. Simpelthen fordi ingen vil gide købe den, mener Nissan.
Vi skal efterhånden nogle år tilbage for at finde de biler, som Nissan kaldte IDx Concept. Faktisk skal vi helt tilbage til 2013.
En model, som kunne have konkurreret med Toyota GR86 og Subaru BRZ; der i den første generation kom på markedet bare ét år før. De biler fås endda stadig fabriksnye.
Altså lidt endnu. Læs mere om det her i øvrigt.
Men Nissan valgte altså at springe formlen med to døre og baghjulstræk over. Bevares, der findes en Nissan 400Z med V6-motor. Men den kan ingen danskere alligevel komme i nærheden af.
LÆS OGSÅ: 17-årig må ikke køre bil efter knallert-tur på 68 meter
Nå, tilbage på sporet. IDx blev ikke til noget – heller ikke i Nismo-trim – efter Tokyo Motor Show i 2013. Heller ikke selvom Nissans daværende vicedirektør, Andy Palmer, der senere blev fyret som direktør for Aston Martin, i et interview med Autocar sagde, at bilen var på vej.
Det lovede Palmer året efter – altså i 2014 – men der skete bare intet. Først og fremmest fordi Nissan ikke havde noget sted at bygge bilen.
Bilen kunne være blevet bygget sideløbende med GT-R og den daværende 370Z på Tochigi-fabrikken i Japan.
Men investeringen blev tilsyneladende vurderet for stor til at kunne betale sig. Det, selvom Nissan IDx Nismo lokkede med en 1,6-liters turbobenzinmotor og en CVT-gearkasse med ‘manuelle skift’, hvordan det så end fungerede.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!