Godt nok nægter BMW at sætte en dato på udfasningen af forbrændingsmotoren. Men færre vil efterspørger den, siger økonomidirektør Walter Mertl.
Færre og færre bilister vil efterspørge nye diesel- og benzinbiler. I hvert fald i BMW’s tilfælde.
Faktisk mener mærkets økonomidirektør Walter Mertl, at interessen for biler med fobrændingsmotor allerede har toppet. Det skete i 2023.
Og herfra vil det kun gå nedad bakke for den slags biler. Det fortalite Walter Mertl i et interview med Reuters tidligere på året.
– Efterspørgslen på forbrændingsmotoren toppede sidste år. Det nuværende niveau vil fortsætte et stykke tid, før det vil begynde at falde let, lyder det fra økonomidirektøren.
LÆS OGSÅ: Direktør græd – lukket bilfabrik tømt for dele
Walter Mertl peger på, at det er stadig strengere krav til forbrændingsmotorens udledning, der får en vækst i den del af bilmarkedet til at se svær ud.
Siden BMW-bossen kom med sin forudsigelse er der dog sket noget en anden udvikling. På hjemmemarkedet i Tyskland fortsætter efterspørgslen på elbiler med at falde, efter staten fjernede støtten til nye biler.
Og de seneste tal fra maj måned viser, at elbiler har mistet 31 procent af salget sammenholdet med niveauet for bare ét år siden. På den anden side er både plugin-hybriderne samt de rene diesel- og benzinbiler faktisk gået en smule frem. Læs mere om det her.
Hos BMW oplever man dog lige nu, at salget af elbiler vokser med voldsomme procenter. Men Walter Mertl erkender, at det ikke bliver før tidligst i 2026, at elbilen kan nærme sig samme profit som forbrændingsmotoren.
Benzin- og dieselbilerne er måske heller ikke de truede arter, de ofte fremstilles som. I hvert fald står flere bilmærker nærmest i kø for at fortælle, at de alligevel ikke vil smide forbrændingsmotoren ud.
Senest har Volkswagen taget 500 milliarder kroner fra elbil-udvikling for at kunne bruge dem på forbrændingsmotoren.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!