Det bliver en kamp for bilfabrikkerne at overbevise flertallet af bilisterne om elbilens kvaliteter.
Tiden, hvor de første af de første sprang med på en bølge af elbiler bare for at kunne være med, er forbi.
Det skriver det amerikanske medie Axios.
Og ikke bare det. Elbilerne er ifølge mediet så dyre, at bilfabrikkerne får svært ved at overbevise de mere almindelige bilkøbere, om at elbilen er en god idé.
Mediet skriver også, at de fleste forbrugere stadig er bekymret, når det kommer til opladning af elbilen. De samme forbrugere mener også, at der lige om hjørnet venter bedre elbiler. Så hvorfor købe én nu.
LÆS OGSÅ: Politikere vil alligevel IKKE forbyde hastigheder over 30 km/t i Odense
Et af de mærker, der synes at have læst forbrugernes adfærd, er Ford. I forbindelse med bilproducentens offentliggørelse af regnskabet for andet kvartal i år trak den administrerende direktør Jim Farley i hvert fald i land.
Mærket har ikke længere det mål, at man vil bygge 2 millioner elbiler om året senest i 2026. Det årstal er nu ‘fleksibelt’, siger topchefen.
Officielt skyldes det ændrede mål dog, at mærket vil opnå en balance mellem ‘vækst og profit fra investeringer’.
Jim Farleys udtalelser kommer på den anden side samtidig med, at Ford skærer heftigt i prisen på en ny F-150 Ligthning i håbet om at kunne sælge tre gange så meget af den elektriske pickup.
Fords nye kurs sammenholdt med den faldende interesse for elbiler peger ifølge det amerikanske medie på, at et mærke som Toyota kan have ret.
Japanerne insisterer nemlig på ikke kun at bygge elbiler. I stedet ser Toyota-toppen et modelprogram for sig, der består af langt flere motor-muligheder. Læs mere her.