Infrastrukturen er afgørende for elbilen. Alligevel er værdien af mange firmaer, der specialiserer sig i ladestandere, styrtdykket.
Lige nu er elbilernes virkelighed en ret grum fortælling. Bilisterne køber dem måske nok – især i Danmark, hvor staten sætter salget kunstigt i gang med lave afgifter – men generelt er salget på tilbagetog.
Faktisk er salget af elbiler så meget på tilbagetog, at flere bilmærker reviderer eller udskyder planer om alt fra nye batterifabrikker til nye elbiler.
Nogle vælger endda at sætte produktionen helt i stå. Læs mere om det her.
Og nu skriver The Wall Street Journal, at investorerne også er begyndt at flygte fra infrastrukturen bag elbilerne. Og at når de tager deres penge med, kan det tydeligt ses hos ladeoperatørerne.
LÆS OGSÅ: Bilmærke får tilladelse til blinklys med helt ny farve
Ifølge avisen er der flere årsager til, at investorerne nu smækker pengekassen i. Bl.a. fordi flere bilmærker indgår aftaler med Tesla om at benytte elbilmærkets netværk af Supercharger-standere.
Desuden er salget af elbiler kørt ind i en alvorlig opbremsning, især i USA. Tidligere på året indrømmede flere Mercedes-forhandlere, at de har mere end svært ved at sælge mærkets elbiler.
Kunderne bliver ganske enkelt væk, og køber de noget, er det ikke en ny Mercedes med elmotor. Hvor slemt det står til, vidner værdien i ladeselskabet ChargePoint om.
Holdningselskabet bag ladeoperatøren har i år tabt 74 procent af sin værdi på aktiemarkedet. Hos konkurrenten Blink Charging er man blevet 67 procent mindre værd i perioden.
Det mindre EVgo kan notere sig en tab på 31 procent. Alle selskaber forventer i øvrigt at komme ud af 2023 med blødrøde bundlinjer.
Endelig er der problemer med pålideligheden. Ladestanderne er ganske enkelt i udu for meget af tiden. Faktisk er det nogle steder så slemt, at nogle politikere laver love mod den slags. Læs mere om det her.