På bare fire timer kan Isak Löfgrens firma bygge en hvilken som helst benzin- og dieselbil om til hybrid. Projektet er lovet EU-støtte.
– Vi konverterer alle eksisterende benzin- og dieselmotorer til elhybrider på fire timer, og det på ethvert autoværksted.
Sådan siger Isak Löfgren, der er administrerende direktør hos den svenske virksomhed Kasi Tech, om sit projekt, der nu har fået tilsagn om økonomisk støtte fra EU.
Støtten fra Bruxelles lader dog vente på sig, og det har kastet Kasi Tech ud i likviditetsproblemer, selvom virksomheden hævder, at deres løsning er en af de nemmere på markedet.
– Vi sælger dette system for mellem 50.000 og 60.000 svenske kroner, hvilket er en tiendedel af, hvad det koster at købe en ny elbil.
– Vores kunder har en tilbagebetalingstid på cirka et år, forklarer Löfgren i et interview til Nya Ludvika Tidning.
LÆS OGSÅ: Rudis Mercedes forsvandt i 50 år – nu er den 47 millioner kr. værd
Den svenske opfindelse lander i en tid, hvor hybridbilen er populær som aldrig før. Både blandt bilisterne, men også ude på bilfabrikkerne, der ser biltypen som en løsning på stadigt strengere emissionskrav og bilisternes faldende lyst til elbiler.
Bare i august måned faldt salget af elbiler med 44 procent i Europa. Desuden har flere lande planer om at bakke ud af støtteordninger. Det sker bl.a. i Holland fra 1. januar 2025, hvor elbil-ejerne også skal til at betale deres del af regningen.
Hos Mercedes satser man et milliard-stort beløb, der ellers skulle være brugt på rene elbiler, på hybriderne. Bilmærkets svensk-tyske topchef Ola Källenius har sagt, at han vil have ‘hybridbiler, der kan køre meget langt på strøm alene’. Læs mere om det her.
Det træk er Mercedes ikke ene om. Volkswagen, der lige nu ellers er i alvorlige økonomiske problemer, vil bruge mere end 500 milliarder kroner fra et pulje, som var sat af til rene elbiler, på effektivisering af forbrændingsmotoren.
Og det kan blive bydende nødvendigt. For ifølge en ny prognose fra Sverige kan en ny EU-regel betyde, at bilister igen skal betale omkring op mod 23 kr. pr. liter brændstof.
Det skyldes dog ikke mangel på olie. I stedet vil EU med det såkaldte ETS-2-kvotesystem kun tillade, at raffinaderier, der byder absolut mest for en oliekvote også får lov til at købe den.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!