Italiens bilproduktion lider. Ikke siden 1956 er der blevet bygget så få biler i det ellers stolte støvleland med nogle af verdens mest kendte mærker.
Bilproduktionen i Italien er styrtdykket til et niveau, der ikke er set siden 1956. Den engang så stolte bilnation kæmper med at holde trit med den globale udvikling, og den seneste nedtur for Fiat trækker hele industrien med ned.
Stellantis, den multinationale koncern bag Fiat og andre bilmærker som Maserati, har oplevet en dramatisk nedgang i produktionen på sine fem italienske fabrikker.
Ifølge den italienske bilarbejderforening faldt Stellantis’ produktion fra 751.384 biler i 2023 til blot 475.090 køretøjer i 2024.
Det skriver Reuters.
Faldet er især markant på Fiats Mirafiori-fabrik i Torino, hvor produktionen er reduceret med 70 procent. Fabrikken, der blandt andet producerer elbilen Fiat 500e, har været ramt af lav efterspørgsel, hvilket førte til et produktionsstop i september. Stoppet er blevet forlænget flere gange, og produktionen er fortsat sat på pause.
Situationen er endnu mere kritisk for Maserati-fabrikken i Modena, hvor produktionen er faldet med hele 79 procent i 2024. Den store nedgang har skabt bekymring for Maseratis fremtid som bilmærke.
Den lave efterspørgsel på Fiat 500e er et paradoks i en tid, hvor elbiler ellers vinder frem. I november faldt Fiats salg i EU med 42 procent. Det får fagforeningerne til at rette kritik mod EU’s strenge CO2-krav til bilproducenterne. Fagforeningerne mener, at målene hæmmer produktionen af biler, der rent faktisk kan sælges.
For at vende den negative udvikling har Stellantis lovet at investere to milliarder euro i Italien. Investeringen skal bruges til at udvikle nye modeller, herunder en benzindrevet hybridversion af Fiat 500e.
Det er dog usikkert, om investeringen alene kan redde den italienske bilproduktion. Den globale bilindustri står over for store udfordringer, og konkurrencen er hård. For at Italien igen kan blive en førende bilnation, kræver det innovation, effektivitet og en evne til at tilpasse sig de skiftende markedsforhold.
Spørgsmålet er, om Italien kan genvinde sin position som en af verdens førende bilproducenter. Den nuværende krise er en alvorlig trussel mod industrien, og det vil kræve en fælles indsats fra både virksomheder, fagforeninger og politikere at vende udviklingen.
Fremtiden for den italienske bilproduktion er usikker, men én ting er sikkert: Vejen tilbage til toppen bliver lang og krævende.