At EU nu har tilladt syntetisk benzin at køre videre efter 2035, og at elbiler ikke bliver billigere, skaber et a- og et b-hold på vejene, mener Iveco-chef.
Den øverste chef for italienske Industrial Vehicles Corporation, Gerrit Marxm (Iveco red.) har ikke ret meget pænt at sige, om at EU efter forhandlinger med Tyskland har tilladt syntetisk benzin – det såkaldte e-fuel – at leve videre efter 2035.
Men han er samtidig heller ikke meget for de emissions-stramninger, som EU med den kommende Euro7-norm vil have vedtaget-.
På den ene side, mener Iveco-bossen, opstår der et a-hold i trafikken, som ikke har noget imod at fylde syntetisk benzin til 20 kr. literen på deres biler, fordi disse bilister alligevel har pengene og ikke kører ret mange kilometer i dyre superbiler.
LÆS OGSÅ: Frustreret ambulancechauffør: “De danske bilister flytter sig ikke”
Ender i en situation uden løsning
Det efterlader et b-hold der tvinges over i lige så dyre elbiler. I midten står de bilister som hverken har råd til dyr syntetisk benzin eller elbiler.
– Vi ender med at få et Europa der ligner Cuba med gamle biler, fordi folk ikke har råd til alternativerne, siger Iveco-chefen i et interview med finansmediet Bloomberg.
Af samme grund mener Marxm, at EU uden bedre koordinering af den måde transportsektoren reguleres på hverken gør det ene eller det andet. Og især ikke når e-fuel gør det muligt at køre i biler med forbrændingsmotor efter 2035.
– Gæt engang hvem der vil være den ledende leverandør af e-fuel – Saudi Arabien. Vi erstatter bare ét med noget andet men fra den samme region, siger han.