Alpina tuner BMW’s 6-cylindrede dieselrækkemotor til 730 Nm – der er savlegaranti, når du ser detaljerne på deres fortolkning af BMW 330d…
Målet med Alpina D3 S er at kombinere det bedste fra to verdener, skriver Bil Magasinet. En drivline med både højt moment ved lave omdrejninger og aggressiv speederrespons ved høje omdrejninger.
Bilen er baseret på BMW 330d, og det er første gang, Alpina kaster sig over en model med mild-hybridsystem.
Den 3-liters rækkemotor med to turboer trækker på alle fire hjul via en 8-trins automatgearkasse.
OGSÅ FOR DEM DER KØRER LAAAAAANGT!
0-100-tiden er 4,6 sek. for sedanen og 4,8 sek. for stationcaren. Topfarten er begrænset til 273 km/t for sedan og 270 km/t for stationcar. Det bliver dermed en af de hurtigste dieselbiler på markedet.
BMW’s mild-hybrid system lader en lille elmotor arbejde sammen med dieselmotoren via et 48 volts strømsystem. Systemet passer sig selv og hjælper med at sænke forbruget, og Alpina skriver, at det er godt egnet til en performancebil som DS3 S også for dem, der kører meget langt. De kan få masser af power uden at forbruget afskrækker.
Alpina har fået testet bilen efter den seneste Euro 6d-standard og WLTP-norm. Her opnåede den et forbrug i blandet kørsel på 13,2 km/l og et CO2-udslip på 199 g/km.
Alpina har ændret den 3-liters dieselmotor, så den bliver mere sporty og reagerer hurtigere på input fra speederen. Det maksimale moment på 750 Nm er til rådighed ved 1.750-2,750 o/min.
MILD HYBRID-TECH
Det elektriske 48V-system yder op til 11 hk og bidrager især med øjeblikkelig respons ved lave motoromdrejninger. Ved lav belastning og under friløb standser dieselmotoren automatisk for at spare brændstof, og 48V-systemet skal også medvirke til en mere harmonisk og vibrationsfri start af dieselmotoren.
Begge turboladere har variabel turbine geometri for både at kunne levere hurtig respons og høj ydelse. Alpina har tilført deres egne ladeluftkølere og kølesystem, og har også udviklet køling af gearkasseolien og en ekstra elektromekanisk pumpe, der skal sikre en konstant arbejdstemperatur på dieselmotoren. Den har SCR-coating i partikelfilteret, to SCR-katalysatorer og AdBlue-indsprøjtning for at reducere udslippet af nitrogen oxider.
FÅS I FLERE VARIANTER
Alpina DS3 fås som sedan og stationcar, og har altid 8-trins automatgear og firehjulstræk.
I Tyskland er prisen for stationcaren 71.900 euro (536.000 kr.). Det skal sammenlignes med en standard BMW 330d xDrive Touring med 265 hk til 54.150 euro (403.000 kr.).
Vi kender ikke den danske pris for Alpina DS3, men BMW 330d xDrive Touring koster aktuelt 576.455 kr. herhjemme. Alpina-udgaven vil derfor minimum løbe op i 800.000 kr.