For en ultra kort bemærkning producerer Jaguar nu igen den klassiske E-Type. Desværre kun i to eksemplarer 50 år efter, at produktionen gik i stå.
50 år efter produktionen af Jaguar E-Type sluttede i 1974, har Jaguar Classic fremstillet to biler helt fra bunden.
Begge biler er bygget til én og samme kunde i Sydøstasien og er inspireret af de sidste 50 Commemorative Editions, der blev bygget i 1974. Begge biler er Series I cabrioleter i farverne Signet Green og Opal Black.
Det tog over 2.000 timer at færdiggøre de to biler, som bilmærkets klassikerafdeling, Jaguar Classic, kalder unikke bud på mærkets “Works Bespoke creations”.
Et særligt træk ved bilerne er Jaguars samarbejde med Deakin & Francis, Englands ældste juvelerfirma. Resultatet er detaljer i perlemor, sølv og 18 karat guld, der bidrager til bilernes unikke karakter.
Udover smykkerne er der andre specielle detaljer i kabinen. Sæderne er betrukket med håndvævet og syet læder fra Bridge of Weir. Midterkonsollen er lavet af anodiseret aluminium og har en indgravering af en Series I E-Type tegning fra Jaguars arkiver. Derudover har Jaguar tilføjet en moderne radio med Bluetooth og en forrude med varmeelementer i.
LÆS OGSÅ: Nye tal: Elbilers svaghed er halveret i pris om 4 år
Begge modeller er udstyret med en 3,8-liters sekscylindret motor, der er blevet opgraderet med elektronisk brændstofindsprøjtning.
Den originale manuelle gearkasse med fire gear er blevet erstattet af en femtrins manuel gearkasse.
Jaguar har ikke offentliggjort prisen på de to nye Jaguar Classic E-Type Commemorative-modeller. Det er dog mere end sandsynligt, at de er dyrere end de fabriksrestaurerede modeller fra tidligere år.
Jaguar er ikke de eneste som kan se store penge i at bygge nye biler ud af gamle modeller. Det samme gør Nissan på mærkets fabrik i Japan. Og de får hjælp af Nismo. Læs mere om det her.
Boosted har dog for nylig også fortalt, om hvordan Ford Sierra Cosworth og Saab 900 Turbo er genopstået.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!