Hvis Jaguar overlever, vil mærket kun bygge biler der fra ny koster mindst én million kroner. Og her er motoren ligegyldig, siger direktør Rawdon Glover.
Folk, der er klar og i stand til at bruge mindst 1 million danske kroner på en ny bil, er fuldstændig ligeglade med, hvilken motor bilen har.
Det fortæller Jaguars direktør Rawdon Glover i et interview til Top Gear.
Jaguar, der efter manges mening lagde sig selv i graven, da mærket i begyndelsen af december præsenterede både et nyt logo og såkaldt brand-identitet, er tilsyneladende helt ligeglade.
– Folk køber biler på baggrund af, hvordan bilerne ser ud. Motoren kommer ind på en 13. plads, når man spørger folk, hvad de prioriterer, siger Rawdon Glover.
Glover mener da også, at det ikke er på grund af den elektriske drivlinje, at Jaguars kunder vælger mærket til eller fra.
– De køber bilen, fordi de synes, den er smuk. Og fordi bilen taler til noget i dem, siger direktøren.
Det koncept, Type Zero Zero, som Jaguar præsenterede i december, er dog ikke mere overbevisende, end at den selv den danske importør den oversatte pressemeddele også vælger at tage en række forbehold.
– Dette dokument viser et øjebliksbillede af, hvor vi er i dag, og er altså ikke en vejledning til specifikationer eller tilgængelighed, ligesom det ikke indeholder et tilbud om salg af en bestemt bil, del eller tilbehør, lyder den afsluttende bemærkning i materialet.
Jaguar er dog ikke de eneste, der synes, at motoren i en bil er ligegyldig. Hos Mercedes-AMG tror man heller ikke på, at kunderne køber bilerne for deres motorer. Det handler i stedet om den øvrige teknologi, siger direktøren.