Hvis Jaguar overlever som mærke, skal kunderne i snit have det dobbelte op ad lommen for at betale for bare én bil i 2026.
Jaguar har annonceret en radikal ændring i mærkets strategi. Fra 2026 skal der kun sælges elbiler, og det til en vanvittig pris på mindst 1,4 millioner kroner.
Beslutningen ledsages nemlig af en betydelig prisstigning, der vil placere Jaguar i et nyt segment af industrien. Det håber mærket i hvert fald.
Den gennemsnitlige pris på en Jaguar forventes at stige til omkring 1.400.000 danske kroner, hvilket er næsten dobbelt så meget som den nuværende pris på cirka 700.000 kroner.
Den strategiske omlægning har skabt debat i bilernes verden. Jaguar har valgt at bryde med både tradition og arv og introducere et nyt designudtryk under sloganet “Copy Nothing”. Men deres første bud på en konceptbil kaldet 00 ligner mest af alt en Polestar 4.
Den første model, der lanceres under denne nye æra, er en firedørs GT med et minimalistisk design i pastelfarver. Altså hvis konceptet bliver til virkelighed.
Jaguar har allerede fået voldsom kritik for den beslutning, og mærkets brugtsalg styrtdykker. Læs mere om det her.
Alligevel mener direktør for JLR-gruppen i Tyskland, Jan-Kas van der Stelt, at Jaguar sagtens kan blive et luksusmærke, der kan retfærdiggøre en meget høj pris.
Det skriver Autobild.
Den nye firedørs GT forventes at konkurrere med biler fra Rolls-Royce og Bentley. Jaguar har dog ikke ret meget at slå igen med. Mærket siger, at elbilen vil få en rækkevidde på omkring 700 kilometer. Men det og de designtræk, mærket præsenterede i slutningen af måneden på konceptbilen, er allerede set før.
Jaguar forventer, at deres kunder vil eje flere biler, og at designet vil være en afgørende faktor for, at valget falder på netop dem. Faktisk mener Jaguar, at deres kunder er ligeglade med motoren. Derfor er der da også kun et valg – den på strøm.
Noget helt tredje er, at bilmærket begrænser sin produktion helt ned til et nærmest ikke-eksisterende grundlag. Der skal bare bygges 50.000 biler om året. På den måde mener ledelsen, at man kan drive en rentabel forretning.
Imellemtiden flygter mange af konkurrenterne fra deres tidligere løfter om kun at bygge elbiler. Senest har Stellantis meldt ud, at man alligevel ikke kun vil bygge elbiler i 2035.