Han skifter fra benzin- til elbil, og oplever en ny verden. Læs om Jan Christensens glæder og udfordringer efter at have købt en ny Peugeot 2008-e.
Ja, så skete det. Den 30. november blev jeg bruger af en splinterny elbil. Vi har leaset den – mere om det senere.
Jeg bor på Midtsjælland og havde egentlig bestemt mig for, at vi skulle have en Kia EV6, men da chefen (min kone) så den, syntes hun den var alt for stor. Det skriver Jan Christensen i en klumme for Bil Magasinet.
Hvad med at lease en dieselbil?
Nu var gode råd dyre. Hvad skulle vi gøre. Chefen sagde, at vi skulle lease en ny 208 diesel, som vi har haft 3 af de seneste år, så vi kiggede på Peugeots elbiler, og grundet leveringskapacitet valgte vi en 2008-e. En fantastisk bil!
Jeg var dog lidt lodden ved at få en elbil, der kun kan køre 300 km. For ikke at blive skuffet, så regnede jeg med at den i værste fald kun kunne køre 150 km., og da der er 80 km hver vej ind til svigermor i København, så skulle det være lige nok … troede jeg.
Uvidende om virkeligheden var jeg glad og stolt, da jeg satte mig bag rattet. Alle de gode ting som støjsvag, let at køre og så videre er mere end rigtige, og så er der alt i den inklusive et godt varmeapparat.
For sikkerhedens skyld havde vi valgt at sætte nogle vinterdæk på, som sælger havde anbefalet, og og på grund af vægten, så står bilen fast, som var den limet på vejen. Det er en fantastisk sikker fornemmelse.
Nå, det var jo så alt det gode – nu kommer vi til det, jeg ikke vidste, før vi havde skrevet under.
Hvordan skal vi lade Peugeot’en?
Ladeboks! Ja, det kunne jo være let bare at vælge en Clever, men det gjorde jeg ikke.
Ja, det koster 7.500 at få sat boksen op. Men læser man det med småt, så koster det også penge at få den taget ned, hvis man ikke vil bruge Clever mere. (oktober 2021). Da vi kører ca. 2.000 km pr. måned og har varmepumpe, så mener jeg ikke, det kan betale for os.
Vi købte en boks, der også kan lade med 22 kW (Clevers boks lader med maks. 11 kW), hvis jeg får brug for det. Det kostede os 9.000 kr. inkl. opsætning.
MEN.. jeg var ikke opmærksom på at man skulle bruge 3.000 kr. på kabler, for jeg troede, der fulgte et med bilen. Husk det derude.
Efter blot et par dage, hvor vi blev mere og mere glade for at køre elbil, skulle vidunderet præsenteres for svigermor, så vi tog en søndagstur til København.
Jeg overholdt hastighedsgrænsen +/- 5 km via den lækre fartpilot, der selv holder afstand til den forankørende. Det vil sige 110 km/t på Skovvejen fra Kalundborg i det vestlige Sjælland, 120 km/t på motorvejen mod København og 110 km/t det sidste stykke ind. Så jeg kørte pænt.
Bilen var ladet op til 100 pct., så man skulle kunne køre 302 km. Det var 8 grader (ja, jeg er blevet meteorolog), så jeg var sikker på, jeg kunne køre frem og tilbage, MEN… der havde jeg gjort regning uden vært.
Langt besøg hos svigermor
Da jeg parkerede inde ved svigermor, viste bilen, at jeg havde 132 km tilbage. Nå det var vel ikke et problem, da jeg havde undersøgt, at der var en hurtiglader ved Amager Hospital. Jeg bad min søde kone om at gå op og bede dem om at holde middagen, som vi var inviteret til, varm.
Jeg kørte ned til hurtigladeren, og det var der desværre også andre, der havde gjordt. Efter halvanden times ventetid, kunne jeg komme til. Jeg skulle bare have på, så der var til 200 km, for så regnede jeg med, at der var nok.
Det tog ca. 20 minutter og det var 20 minutter, hvor folk skulede af mig, fordi jeg sad i min bil. Efter 5 minutter kom en kvinde der åbnede min dør, og spurgte på en ikke særlig pæn måde, om jeg ikke snart var færdig. Der var også andre, der skulle til.
Jeg var næsten bange for at blive lynchet, men holdt ud de 20 minutter, det tog. Så efter to timer kom jeg til middag. Jeg behøver vel ikke at fortælle, at jeg ikke var særlig populær.
Hverken strøm eller varme i bilen
Vi skulle hente min søn i København på vejen hjem, men da det var blevet koldere, slugte bilen strømmen næsten hurtigere end måleren kunne følge med. De sidste 20 km var uden varme.
Og så blev jeg drillet. “Klimatosse“, lød det med klaprende tænder fra min søn.
Lang tur til Skive i 2008-e
Nå, men weekenden efter havde jeg aftalt med min søster, at vi skulle mødes i Skive. Der er 302 km fra min garage til deres lejlighed i Skive centrum.
Vi havde talt om, at det var ok at holde ind og lade, det tog jo bare 40-50 minutter, at lade bilen op (hvis ikke der er kø), og det var der ikke, men desværre var jeg ved at løbe tør for strøm hurtigere end planlagt, da man jo må køre 130 km/t på motorvejen til Jylland.
Jeg havde håbet på Fredericia, men kunne kun lige humpe til benzinstationen efter Odense. Der var ingen kø, så 55 minutter eksperimentering på laderen, så var jeg videre.
Her skal du som elbilist lige være opmærksom på, at en hurtiglader ikke er en hurtiglader – begrebet dækker åbenbart over alle ladestandere.
Er det for eksempel 43 kW vekselstrøm, du sætter til bilen, så lades bilen ikke hurtigere op end derhjemme. Men tager man 50 kW jævnstrøm, så går det stærkt.
Skive mangler ladestandere
Jeg havde håbet på, at jeg kunne nøjes med én opladning, men måtte også ind ved Herning, så det blev til to stop. Efter 25 minutter stoppede laderen med at lade uden grund, men i stedet for at se, om jeg kunne få den til at virke, vurderede jeg, at jeg godt kunne komme til Skive. Min tur tog således næsten to timer mere end i min dejlige dieselbil.
Vidste du, at der kun er én hurtiglader til elbiler, som ikke er fra Tesla, i Skive?? Nå, men det fandt jeg så ud af, og så taler vi ikke mere om det.
Efter at have besøgt min søster og svoger – og spenderet et par timer med nærstudering af parkeringspladsen ved hurtigladeren i Skive – tog jeg turen hjemad.
Jeg fik uden problemer strøm på efter Vejle, det var sådan, det skulle være. Jeg blev igen lidt glad for, at jeg kørte elbil, og planlagde næste opladningsstop – Korsør.
17 biler i kø ved lynlader ved Korsør
Efter at have konstateret at der holdt 17 biler (ja, du læste rigtigt) i kø ved de fire ladestandere i Korsør, faldt glæden igen til et lavpunkt. En opladning her ville i bedste fald tage 2-3 timer, før jeg kom til.
Jeg havde strøm nok på til at køre til Slagelse, og her ventede jeg så kun 1,5 time, før jeg fik strøm på.
Jeg har ikke ord for, hvor skuffet jeg var, da jeg efter en rejse på næsten syv timer kom hjem fra Skive (normalt ville det tage lidt over tre timer). Og heller ikke for hvor meget, jeg er blevet drillet (klimatosse m.m.).
Nye ladere er kun 11 eller 22 kW
Siden har jeg lært meget, for eksempel at ladestanderen i Føtex i Roskilde er låst inde om natten, at der er mange ladestandere, der ikke virker, og at min bil har kortere rækkevidde, når den har vinterdæk på.
Men jeg bliver nu mest trist, når jeg ser, at de nye offentlige ladestandere, der er på vej, er 11 eller 22 Kw. Det er godt, hvis man arbejder der, men ubrugeligt, hvis man skal videre.
Jeg forstår simpelthen ikke, at der ikke er flere tankstationer, der har en lader! For det første ville de kunne tjene ublu meget på strømmen, men de ville også sælge sodavand/is/mad o.s.v.
Hvad er konklusionen?
Konklusionen er, at bilen er fantastisk og at rækkevidden er tilstrækkelig til hverdag, hvis du ikke har brug for mere end 140 km, og du kan lade hjemme. Men infrastrukturen på længere ture – !!
Læg hertil at prisen for el steget, Clever har også sat prisen op på ladestandere, og Seas-NVE har sat prisen for levering af el op med over 100 pct. pr. kW fra 19 til 39 øre.
Hvis ikke der kommer væsentlig flere hurtigladere, så der er mindre end 30 minutters ventetid, så siger jeg leasingkontrakten op før tiden og sætter mig tilbage i en diesel- eller benzinbil!
Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning – ikke redaktionens.