John Østlie faldt for et godt tilbud der viste sig for godt til at være sandt. Det firehjulstræk, MG lover i Marvel R, er nemlig ikke altid til stede.
John Østlie er bare én af de MG-ejere, der brokker sig højlydt over måden, i hvert fald den norske importør sælger modellen Marvel R på.
Østlie fik i forbindelse med det, han troede, var et godt tilbud på en bil, fortalt, at MG’en er firehjulstrukket. Men nu viser det sig ikke altid at være tilfældet.
Når strømmen på batteriet kommer under 30 procent, slukker bilen selv for trækket. Det ser importøren ikke noget problem i. Det handler om at beskytte bilen. Ikke ejeren.
– På de tidlige MG Marvel R slukker firehjulstrækket, når batterikapaciteten begynder at løbe tør kombineret med lav batteritemperatur og lav udetemperatur, fra 30 procent, hvis det er rigtig koldt.
LÆS OGSÅ: Forhadt bilafgift fylder 100 år i Danmark
– Det er for at spare strøm, beskytte batteriet og udvide rækkevidden, siger Knut Martin Andersen, marketingchef hos MG i Norge, til Motor.no.
Men den forklaring er ny for John Østlie. Det selvom han faktisk godt kendte til en anden sag, som Boosted også har beskrevet. Nemlig at MG Marvel R nemlig slet ikke er firehjulstrukket i alle gear. Læs mere om det her.
I Norge forsøger importøren at bortforklare det manglende firehjulstræk til John Østlie med, at der senere er kommet en softwareopdatering til bilen. Den skal tilsyneladende kunne holde på firehjulstrækket. Også under 30 procents strøm på batteriet.
Kinesiske MG er dog ikke den eneste, der har problemer med elbiler, og hvad kunderne tror, de får leveret. Volvo har det seneste stykke tid måttet fortælle sine kunder, at de skal betale for funktioner, der endnu ikke findes i deres biler. Nogle af bilerne skal endda startes med en bærbar. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!