Johnny har en Opel Calibra 2,0i Turbo 4×4 og spørger, om ikke den snart skal med i en artikel? Jo, det skal den, så her er den.
Det er vores læser Johnny Clausen fra Varde, der er skyld i denne artikel, for det var ham, der sendte billeder af sin bil og spurgte, om ikke vi snart skulle skrive om Calibra? “Den er overset som youngtimer, men jeg har én, som jeg har haft i mere end 20 år, og som er original og køreklar,” fortalte den tidligere Opel-mekaniker, som selvfølgelig også er mødt frem i dag.
Johnnys Calibra er en metalsort årgang 1992 med fuld læderkabine, der står med den rette patina på stolene – det er ikke kun de dyrere mærker, der kan finde ud af det, skriver Bil Magasinet.
Calibra var nu langt fra nogen billig coupé, da den kom frem, for Bil Revyen 1992 afslører, at selv en sløv 2,0i med forhjulstræk og sølle 115 hk kostede 326.407 kr. Johnny’s bil havde en nypris på 550.000 kr., men var så også den dyreste variant.
Coupéudgaven af Vectra
Calibra blev præsenteret i 1989 som en coupé-udgave af den daværende Vectra med den laveste vindmodstand i en serieproduceret bil. Målet var at skabe en tysk konkurrent til de succesfulde japanske coupéer som Toyota Celica og Mitsubishi Eclipse, og ligesom disse kunne Calibra også fås med firehjulstræk.
Det blev introduceret med 1992-årgangen, der samtidig gav premiere til Opel’s første officielle serieproducerede turbomotor (Lotus Omega med biturbo regnes ikke som en Opel), en 2-liters maskine med boring/slaglængde på 86 mm og en litereffekt på 102 hk.
På trods af firehjulstrækket er den køreklare vægt på beskedne 1.450 kg, og med 204 hk ved 5.600 o/min er her godt med skub i coupéen.
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre