Billeverandøren Brose planlægger at nedlægge 950 stillinger. Disse skal findes blandt virksomhedens højestlønnede, bl.a. fordi fabrikken ikke kører på fuld kapacitet.
Den tyske underleverandør til bilindustrien, Brose, der bl.a. udvikler mechatroniske enheder, nedlægger 950 stillinger som led i en større spareplan.
Det fortæller Broses bestyrelsesformand, Michael Stoschek, i et interview med Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Stoschek forklarede, at de mange stillinger skal findes i den administrative del af virksomhedsdriften, og at det primært drejer sig om højtlønnede ansatte, der må se sig om efter noget nyt at lave.
Baggrunden for denne beslutning, siger bestyrelsesformanden, er behovet for effektiviseringer. I interviewet siger Stoschek, at Brose er nødt til at reducere hierarkier og øge ansvarsfordelingen hos færre ledere.
Noget som Brose håber, vil hjælpe virksomheden helskindet gennem de økonomiske udfordringer, som særligt den tyske bilindustri står overfor.
LÆS OGSÅ: 77-årig fik regning på 105.000 kr. for at lade elbil op
Ifølge bestyrelsesformanden er der tale om en nødvendighed, som uanset tidspunktet skulle tages. Virksomhedens kommunikationsfolk har siden bekræftet bestyrelsesformandens udlægning af situationen.
Det skriver BR.de.
En talsmand oplyste tirsdag, at de 950 stillinger vil blive nedlagt på globalt plan inden udgangen af 2025. Hvordan nedskæringerne vil blive fordelt mellem Broses internationale og nationale afdelinger i Tyskland, er endnu uvist.
Fagforeningen IG Metall har i længere tid haft nedskæringerne, som nu er offentligt kendt, hængende sammen med en allerede igangværende nedskæring hos Brose.
Ifølge oplysninger fra et møde i sommeren 2024 forventes op til 240 stillinger alene på virksomhedens afdeling i byen Bamberg at forsvinde. Fagforeningen håber på, at reduktionerne kan gennemføres “så socialt ansvarligt som muligt” gennem frivillige fratrædelser og pensionsordninger.
Også andre tyske afdelinger, såsom dem i Coburg og Würzburg, forventes at blive ramt af nedskæringer.
IG Metall Bamberg frygter, at internationale lokationer ligeledes vil opleve lignende nedskæringer. Det nøjagtige omfang af nedskæringerne er dog endnu ikke afklaret. Disse er i hvert fald ikke offentliggjort.
Michael Stoschek, som ellers tidligere trak sig fra den daglige ledelse, er nu tilbage i spidsen som bestyrelsesformand og har igen overtaget det fulde ansvar for firmaets retning. Brose, som er familieejet, har 32.000 ansatte og opnåede senest en omsætning på næsten otte milliarder euro.
Den familie-ejede gigant er ikke det eneste hjørne af tysk bilindustri som er i alvorlige problemer. Volkswagen mener, at den eller de første fabrikslukninger i landet kan være nødvendige. Og ligeledes tyske ZF skal finde hele 44 milliarder kroner i besparelser. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!