Den Stellantis- og General Motors-støttede ladeoperatør Charge Enterprises er i denne uge gået konkurs.
Charge Enterprises – der har tidligere Ford-folk i spidsen – og støtte fra både General Motors og Stellantis er gået konkurs.
Konkursbegæringen er indgivet under den såkaldte ‘chapter 11 bankruptcy’. I Danmark vil det svare nogenlunde til, at et firma går i betalingsstandsning.
Alt håb er dog ikke ude for Charge Enterprises, selvom man nu har meddelt det amerikanske retsvæsen, at der ikke er penge nok i firmaet til at betale regninger, lønninger og kreditorer.
Det skriver Bloomberg.
LÆS OGSÅ: Dansk forbud får efterspørgsel til at stige med 700 procent
Ladeoperatøren får med konkursbegæringen nemlig mulighed for at rekonstruere virksomheden. Men selv det er ingen garanti for overlevelse.
Hos partneren Stellantis, der er verdens fjerdestørste bilkoncern, har man netop tilsluttet sig Teslas såkaldte NACS-ladestandard.
Det selvom Charge Enterprises sidste år installerede 2.600 ladestandere ude hos amerikanske forhandlere af Stellantis’ mærker.
Planen er nu, at Charge Enterprises vil lade ejerskabet gå videre til firmaets største kreditor – investeringsfirmaet Arena Investors.
Ifølge Automotive News skyder Charge Enterprises skylden for konkursen på den investeringsrådgivende virksomhed Korr Acquisitions Group Inc. Her mener ladeoperatøren at have omkring 10 millioner dollar svarende til 68 millioner kroner til gode.
Men da ladeoperatøren skulle bruge pengene, viste det sig, at de var kanaliseret videre til andre rådgiveres virksomheder.
Konkursen er blot den seneste i og omkring bilindustrien. Et andet firma, der for nylig måtte lukke helt ned, er elbilmærket Lordstown. Læs mere om det her.