Hos det tyske udlejningsfirma Sixt har man ikke bare valgt at skille sig af med samtlige Teslaer i flåden. Nu får elbiler også skylden for et dårligere regnskab.
Tilbage i december sidste år meddelte det tyske udlejningsfirma Sixt, at man ville skille sig af med samtlige Teslaer i flåden af lejebiler.
Hos Sixt er man nemlig godt træt af høje reparationsomkostninger og meget lav gensalgsværdi. Kritikken af elbilen bliver dog ikke ved det.
For nu sår udlejningsfirmaet tvivl om forholdet mellem politiske ønsker fra flere regeringer og bilisternes efterspørgsel.
Det oplyser firmaet i en pressemeddelse.
LÆS OGSÅ: Partier forlanger ulovligt forbud mod danske biler næste år
Ifølge Sixt er det blevet meget sværere at sælge brugte elbiler. Og det alene i løbet af 2023. Og det mener virksomheden at kunne spore i regnskabet.
Faldende gensalgsværdier har betydet, at Sixt kunne notere sig et overskud som faldt med 16 procent. Det selvom omsætningen faktisk steg fra 3 til 3,62 milliarder euro.
Virksomheden kan i samme ombæring notere sig et resultat, der er skrumpet med 16 procent før skat i forhold til samme periode i 2022.
– Alene i Tyskland er priserne på den slags biler (brugte elbiler, red.) faldet med mere end 20 procent over det seneste år.
– På samme tid har efterspørgslen på elbilen i det hele taget ikke udviklet det momentum, som flere politikere har ønsket. Det skal man bare kigge på antallet af indregistreringer for at finde ud af, lyder det fra Sixt.
LÆS OGSÅ: Uden statstøtte køber tyskerne 55 procent færre elbiler
Virksomheden siger, at man uden elbilernes pludselige nedtur ville have slået 2022, som ellers var et rekordår.
Sixt afviser dog, at elbiler forsvinder helt ud af flåden. Men det hele skal hænge bedre sammen med det, bilisterne efterspørger.
Sixt er dog langt fra det eneste udlejningsfirma, der slås mod elbiler, som er meget lidt værd på brugtmarkedet.
Det samme gør konkurrenten Hertz. Men her har et bilmærke tilbudt at købe bilerne tilbage. Læs mere om det her.