De lever af at levere interiør til bilmærkerne. Eller levede. For nu har tyske Eissmann indgivet en konkursbegæring.
Formålet er at rekonstruere hele virksomheden. Men hvis det ikke lykkes, står 1.000 ansatte lige nu til at miste deres job nu og her.
Det er virkeligheden for interiørproducenten Eissmann, der tirsdag i sidste uge indgav en konkursbegæring ved en lokaldomstol i den tyske by Tübingen.
Det skriver det tyske medie Focus.
Konkursbegæringen giver Eissmann mulighed for at strikke en redningsplan sammen via rekonstruktion af det bagvedliggende holdingselskab, før det er endegyldigt slut.
LÆS OGSÅ: Danmarks mest berømte Lamborghini solgt på tvangsauktion
Virksomheden siger dog, at 4.000 stillinger ud over de 1.000 direkte fyringer er i fare som følge af konkursen.
Eissmann Automotive, som firmaet retteligt hedder, er blot det seneste af en lang række hårdprøvede skæbner i den tyske bilindustri.
Senest har gearkasse-producenten ZF meddelt, at man skal finde adskillige milliarder euro over en periode på seks år. Det vil indebære tusindvis af fyringer. I den sammenhæng sagde direktøren, at ingen eller intet i virksomheden er fredet.
Ifølge Focus bunder bilindustriens krise i omstillingen til elbiler. Der er ganske enkelt brug for færre hænder i industrien, når det kommer til denne biltype.
Omstillingen går dog ikke så hurtigt, som mange bilmærker havde forudset. Og på nogle områder kommer den slet ikke, siger ligeledes tyske Bosch.
Virksomheden vurderer, at det vil tage op mod 35 år, før samtlige diesel- og benzindrevne biler er ryddet af vejen. Omvendt investerer flere bilmærker nu heftigt i forbrændingsmotoren. Læs mere om det her.
Læs fra nyheder fra og om bilindustrien lige her!