Flere bilmærker har allerede sagt, at man kører videre med forbrændingsmotoren. Og nu tilslutter motorleverandøren Mahle sig det synspunkt.
Bliver forbrændingsmotoren forbudt i 2035? Sådan ser det ud. I hvert fald i nye biler og på papiret, efter at EU fik Tyskland og seks øvrige medlemslande med på idéen sidste år.
Men det forbud vakler allerede rundt omkring i bilindustrien.
Hos Toyota tror man ikke på, at elbilen er den eneste gangbare løsning i fremtiden. Porsches økonomidirektør tror, at et forbud kan blive udskudt. Og hos BMW nægter man helt at sætte en udløbsdato på biler med forbrændingsmotor.
Og nu siger Mahle, der er en af verdens største underleverandører i bilindustrien, at forbrændingsmotoren er nødt til at være her. Også efter 2035.
LÆS OGSÅ: Tysk bilmærke er gået konkurs for anden gang
– Vi er nødt til at ophæve det fuldstændige forbud mod biler med forbrændingsmotorer, som EU har besluttet, siger administrerende direktør Arnd Franz i et interview til Frankfurter Allgemeine Zeitung.
For selvom Arnd Franz i interviewet gør det klart, at han forventer, at ‘elbiler før eller siden bliver den dominerende teknologi’, kan elbilen ikke klare opgaven.
I hvert fald ikke ifølge Mahles topchef. Det handler ifølge Arnd Franz om at ‘trække i alle håndtag’, når det kommer til at reducere bilindustriens klimabelastning. Gøre det hurtigere med andre ord.
Og det kan kun ske ved at tillade flere teknologier ad gangen. Derfor er EU også nødt til at tillade det, Arnd Franz og Mahle kalder bæredygtige brændstoffer. Altså brint og syntetisk benzin og diesel.
Mahle er da heller ikke den eneste underleverandør med en vis størrelse, der har den holdning. Bosch gik for nylig ud og sagde, at det ville tage ‘mindst 35 år at aflive forbrændingsmotoren’. Læs mere om det her.