Der er flere grunde til, at Tesla nu forsvinder helt ud af flåden. Bl.a. er den tyske udlejningsgigant Sixt træt af høje reparationsomkostninger og lav gensalgsværdi.
Det tyske biludlejningsfirma Sixt, der også er til stede i Danmark, er helt færdige med Tesla. I hvert fald skriver finansmediet Bloomberg, at udlejningsfirmaet nu tager hul på en udfasning.
En udfasning, der skal ende med, at der ikke er nogen Teslaer tilbage i tyskernes flåde af lejebiler.
Sixt er ikke det første udlejningsfirma, der lægger afstand til elbilerne. Tidligere i år fortalte konkurrenten, amerikanske Hertz, at man taber penge på at udleje elbiler.
Bl.a. fordi mange af de fordele, som elbilernes fortalere lovpriser, er udeblevet. Bl.a. bryder elbilerne oftere sammen. Også oftere end Hertz havde regnet med.
LÆS OGSÅ: Elbiler har i snit 79 procent flere fejl end fossilbiler
Det var også i en Hertz-udlejet Tesla, at en mor og datter for nogle måneder oplevede at være spærret inde, fordi batteriet var faldet. Læs mere om den historie her.
Sixt har lignende bevæggrunde til nu at skille sig af med flåden af Teslaer. Høje omkostninger i forbindelse med reparationer og en lav gensalgsværdi får nu udlejningsfirmaet til at sige fra.
Men i modsætning til Hertz, hvor man nu har fundet baggearet på investeringer i elbiler generelt, holder Sixt stadig fast i, at man ved udgangen af dette årti vil have elektrificeret 90 procent af sine biler.