De første biler fra Scanleasings konkursbo er snart salgsklare – hvor mange penge, kurator kan få skrabet ind, og hvem der får dem, er endnu usikkert.
Snart er de første biler efter krakket i Scanleasing klar til salg. Det drejer sig om 80 til 100 biler, oplyser advokat Christian Jul Madsen til jv.dk
Sammen med konkursboets kurator er han sat til at rydde og op i og skrabe penge ind fra det nu krakkede selskab.
– Vi kigger lige nu på, hvordan salgsprocessen skal være for de biler, hvor leasingkontrakten udløber. I første omgang er der 80-10 biler, som skal sælges. Kontrakterne udløber jo løbende og typisk ved udgangen af en måned, og nu sælger vi første klump, siger advokat Christian Jul Madsen fra Kromann Reumert.
Præcis hvordan bilerne kan sælges, afhænger af, om det er privatpersoner eller virksomheder, som vil købe dem. Christian Jul Madsen fortæller dog jv.dk, at man regner med at kunne sælge de første bil i slutningen af november. Her udløber den første håndfuld af selskabets leasingkontrakter med kunderne nemlig.
Forsat stor usikkerhed
Den foreløbig opgørelse viser, at kravet mod Scanleasing løber op i 256 millioner kroner. Men den kvarte milliard kan sagtens blive større. Kurator modtager nemlig stadig krav fra kreditorer, der mener at have penge til gode i selskabet.
Ringkøbing Landbobank og Vækstfonden har står dog først i rækken, når pengene fra konkursboet skal fordeles. Derefter kommer Skat, en række benzinselskaber og udlejere, oplyser jv.dk
Og penge er der i de 1.000 leasingbiler, som Scanleasing før sin konkurs havde på de danske veje. Desuden ejede virksomheden to racerbiler, en Aston Martin Vantage og en Saker GT.
Ejer er gået personlig konkurs
Indtil Scanleasings konkurs var selskabet ejet af Peter Larsen. Efter selskabets konkurs gik han dog også personligt konkurs.
Samlet er der rejst krav mod hans person på 195 millioner kr., skriver Ekstra Bladet.
Det seneste regnskab fra Scanleasing kom sidste år og dækkede 2018. Her viste tallene et overskud på 6 millioner kroner. Det efter et år hvor omsætningen steg fra 197 millioner til 227 millioner kr.
Regnskabet slap dog ikke uden et par anmærkning fra revisoren, der bl.a bemærkede forkerte momsangivelser, ulovlige lån til et medlems af Scanleasings bestyrelse og at regnskabet blev afleveret for sent.