Flere ejere kalder det elektroniske stabiliseringsprogram (ESC) i den kinesiske MG4 for livsfarligt. Og nu er der sket en alvorlig ulykke i Sverige.
Ifølge vidner skred en kinesisk MG4 for nylig ud i et sving og ramte et træ. Ifølge politiet i Sverige, som efterforsker ulykken, sad bilisten efterfølgende fastklemt bag rattet, og han måtte hjælpes fri for at komme på hospitalet.
Her blev han behandlet for alvorlige kvæstelser. Men noget tyder på, at ulykken desværre ikke er enestående.
Flere svenske medier skriver, at ESC-systemet i MG4 er både dårligt og uforudsigeligt. Ifølge Carup har flere svenske MG4-ejere klaget over mere end det. For det viser sig også, at vognebaneassistenten lever sit eget liv.
MG4-ejerne klager over biler, der af sig selv svinger ud mod modkørende eller styrer over i en anden vejbane.
– De biler bør tilbagekaldes, inden der sker dødsulykker. Sikkerheden i dem er under al kritik, sagde en ejer til mediet så sent som sidste vinter.
MG i Sverige oplyser, at man ikke er bekendt med den nye ulykke. Samtidig kan Carup dog fortælle, at der heller ikke er blevet gjort noget ved de problemer, som MG4-ejerne klagede over allerede sidste år.
Heller ikke selvom MG i Europa over for mediet anerkendte, at ‘nogle kunder føler, at der er plads til forbedringer i MG4’.
Tilbagekaldelser – eller manglen på samme – er desværre ikke noget nyt. Tidligere i år fik Ford en historisk streng straf for at ignorere en tilbagekaldelse.
Mærket kan, siger myndighederne, slippe for at betale den sidste tredjedel af bøden, hvis man lever op til en række betingelser. Læs mere om dem her.
Samtidig har Ford rekorden for flest tilbagekaldelser af alle bilmærker i løbet af 2024. Og på vores bredegrader har det tyske svar på Færdselsstyrelsen, KBA, opdaget, at Ford snyder med en række dieselmotorer.
Denne gang er det partikelfilteret, den er gal med. Myndighederne mener, at filteret ikke lever op til de gældende regler. Derfor skal Ford udskifte filterne. Muligvis i så meget som 769.000 biler.