Den kommende billig-bil fra Volkswagen, ID.2, får en GTI-udgave. Også selvom bilen slet ikke køre på benzin.
Volkswagen fyrede ikke bare deres chefdesigner for ID.2’eren. De direkte smed ham ud for ‘et kedeligt design’.
Alligevel fortsætter mærket sine planer om en billig elbil. Og den får nu også en GTI-variant. Selvom der ikke er skyggen af benzin i nærheden.
ID.GTI er kun et koncept. Men det er meningen, at Volkswagen vil sætte bilen i produktion som en slags topmodel blandt billigbiler.
Bilen har fire døre. Men de bagerste er skjult. En detalje især Alfa Romeo i begyndelsen 00’erne var kendt for at benytte sig af.
LÆS OGSÅ: Ny vejafgift i Danmark gør det markant dyrere at køre bil – “God idé”, siger FDM
Teknisk set er den nye elektriske GTI’er en forhjulstrækker. Så intet nyt under solen der. Volkswagen har dog installeret et spærredifferentiale på forakslen. Præcis ligesom den nuværende Golf GTI har.
Udover det er det småt med tekniske informationer på bilen. Volkswagen har faktisk ikke villet sige noget om det. Men vi ved, at mærket har gjort noget for at få bilen til at føles, som noget den ikke er – nemlig en benzinbil.
Konceptbilen har simulerede gearskift og kunstig motorlyd. Og så er det muligt at indstille elmotorens hidsighed efter behov.
Det er da heller ikke et spørgsmål, om Volkswagen gør alvor af ID. GTI. Bilen har nemlig allerede fået grønt lys fra ledelsen i Wolfsburg.
Det er spørgsmål om hvornår, den dukker op på vejene. Først skal bilen dog præsenteres officielt på IAA-messen i Frankfurt. Præcis 48 år efter den første Golf GTI.