En TikTok-bruger mener at have har opdaget, at Toyotas logo fra 1989 faktisk indeholder alle bogstaverne i navnet Toyota. Se det skjulte budskab her.
Toyotas logo er kendt verden over. Men efter 35 รฅr er et muligt skjult budskab nu kommet frem. En bruger pรฅ det sociale medie Tik Tok viser, at logoet mรฅske gemmer pรฅ alle bogstaverne i navnet Toyota.
Millioner af mennesker ser Toyota-logoet dagligt pรฅ biler og i reklamer. Det bestรฅr af flere karakteristiske ovale ringe, der griber ind i hinanden. De fรฆrreste har nok tรฆnkt dybere over selve designets opbygning.
Det har en bruger pรฅ TikTok dog gjort for nylig. Brugeren skilte logoets forskellige grafiske elementer ad visuelt for at undersรธge dem nรฆrmere.
Opdagelsen var overraskende for mange. Det viste sig, at hver enkelt del af logoets streger potentielt kan reprรฆsentere et bogstav fra navnet Toyota. Alle seks bogstaver, T-O-Y-O-T-A, kan tilsyneladende findes i logoets struktur.
Ved at fremhรฆve de enkelte dele af logoet, for eksempel med farver, trรฆder de formodede bogstaver frem. Det mulige skjulte budskab har vรฆret uset af de fleste i รฅrtier, selvom logoet er sรฅ udbredt.
Toyotas seneste logo er fra 1989
Toyota introducerede det nuvรฆrende logo tilbage i 1989. Ifรธlge oplysninger tog udviklingen af det specifikke design omkring fem รฅr for bilproducenten.
Det indikerer, at logoet var et grundigt gennemtรฆnkt projekt. Betydningen af logoet har vรฆret genstand for en del spekulation gennem รฅrene.
Officielt har Toyota dog en anden forklaring pรฅ logoets symbolik. Bilmรฆrket selv forklarer, at de to indre, overlappende ovaler danner et stiliseret โTโ. Det stรฅr selvfรธlgelig for Toyota.
Den yderste, store ovale ring skal ifรธlge Toyota symbolisere verden. Det er den verden, som omfavner bilmรฆrket og dets kunder. Det fremgรฅr af Toyotas globale hjemmeside.
Toyota har endnu ikke kommenteret pรฅ den nye opdagelse fra Tik Tok-brugeren. Derfor er det fortsat uklart, om bogstav-teorien rent faktisk er en bevidst del af designet fra firmaets side, eller om det er et tilfรฆlde.
Toyotas historiske baggrund
Det er ikke ualmindeligt i japansk designhistorie at arbejde med flere lag af betydning eller skjulte elementer. Om det er tilfรฆldet med Toyotas logo, vides dog ikke med sikkerhed pรฅ nuvรฆrende tidspunkt.
Virksomheden Toyota har en lang og interessant historie. Den begyndte i slutningen af det 19. รฅrhundrede med grundlรฆggeren Sakichi Toyoda.
Dengang handlede det ikke om biler. Sakichi Toyoda opfandt og byggede automatiske vรฆvemaskiner. Virksomheden var oprindeligt fokuseret pรฅ tekstilindustrien.
Det var Sakichi Toyodas sรธn, som senere skiftede virksomhedens fokus. I 1937 begyndte firmaet at producere lastbiler under navnet Toyota.
Japan var pรฅ det tidspunkt i gang med militรฆr oprustning. Militรฆret havde et stort behov for kรธretรธjer, og det blev starten pรฅ Toyotas bilproduktion.
Efter Anden Verdenskrig formรฅede Toyota at overleve og genopbygge. Gennem de fรธlgende รฅrtier arbejdede virksomheden sig op til at blive en global spiller pรฅ bilmarkedet.
I dag er Toyota en af verdens allerstรธrste bilproducenter. Deres biler og logo er kendt i stort set alle lande verden over.
Opdagelsen af det mulige skjulte budskab i Toyotas logo er et eksempel pรฅ, hvordan velkendte symboler stadig kan give anledning til nye fortolkninger
Det viser, at selv et 35 รฅr gammelt logo kan se anderledes ud med helt friske รธjne.
Hvis du vil lรฆse mere om Toyota, bilnyheder eller se nรฆrmere pรฅ specifikke bilmodeller og tests, finder du masser af spรฆndende artikler her pรฅ Boosted.dk. Vi dรฆkker alt fra klassiske biler til de nyeste teknologier i bilverdenen.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk