Japans største oliefirma gør intet halvt. Heller ikke når de stiller op til verdens største udstilling med bilstyling, SEMA Show.
Navnet er Porsche 911 GT3 STI. Altså forbi bilen er mere end bare inspireret af Subaru og de ikoniske, japanske rallyfarver – blå med gule stafferinger. Basisbilen er godt nok en 911 GT3 som den slags så ud i 2007.
LÆS OGSÅ: Motorcyklist nægtede at køre med hjelm – så styrtede han og døde
I dag er der er ikke meget GT3 over den 15 år gamle Porsche. Efter et trafikuheld er den bygget om, så der nu – i stedet for en sekscylindret boksermotor fra Tyskland – ligger en med fire propper fra Japan.
En motor magen til den du finder i en Subaru Impreza WRX STI fra 2008. Det lyder simpelt, hvilket det ikke har været. Tværtimod har det krævet flere tilpasninger at Subaru-klumpen til at ligge hvor den gør. Til gengæld får antallet af hestekræfter den oprindelige GT3-motor til at blegne.
Meget mere… power
Det er lykkedes at hente 557 hestekræfter ud af de fire, ‘flade’ cylindre med tryk. For at sætte det lidt i perspektiv må GT3’eren af samme årgang ‘nøjes’ med 421 styk.
Men det har krævet lidt. Blandt andet en større BorgWaner-lader, ny intercooler, nyt brændstofsystem og et specialdesignet udstødningssystem. Samtlige hestekræfter går dog stadig lige i baghjulene gennem en seks-trins manuel gearkasse.
De brede skærme er i øvrigt ikke kun for sjov og syns skyld. På den måde er der plads til de 19″ store Rotiform 917-hjul. Komplet bur og skålsæder i kabinen understreger det rå racer-udtryk.