Det er ikke til at se, men det her er faktisk en elbil. Dermed skal Ken Block for første gang køre Gymkhana i en ellert.
Denne enestående kreation lystrer navnet – ja, du gættede det – Audi S1 E-Tron Quattro Hoonitron.
Og ja, som navnet antyder, har Audi og vel nok også Ken Block ladet sig inspirere direkte fra den legendariske Sport Quattro S1-rallybil. Det er dog ikke en modificeret udgave af originale, for Ken Blocks nye arbejdsredskab er udelukkende en elbil.
Et monster designet fra bunden. Den har firehjulstræk, siger Audi, men du vil altså ikke kunne nyde lyden af en rækkefemmer, når Block dukker op i den næste Gymkhana-video.
Præstationerne er en hemmelighed
Desværre har Audi endnu ikke sagt noget om, hvor hidsig bilen er. Hverken hvor mange kilowatt, der er i batterierne, eller hvor hurtig den er fra 0 til 100 km/t. Men vi skal nok regne med en hel del.
Det, Audi dog gerne vil ud med, er, at bilen er designet forbløffende hurtigt. Faktisk tog det blot fire uger. Typisk tager sådan noget et helt år – måske mere.
Ifølge videoen, som du kan se længere nede i denne artikel, var Audis designhold dog meget begejstret for opgaven, og flere design blev skitseret, før man blev enige, om det du kan se her.
Fælles for alle skitserne er en inspiration fra den originale S1.
Har allerede kørt bilen
Tilsyneladende har Block allerede kørt i bilen. Og i et interview udgivet på Audis hjemmeside siger Block, at han er “begejstret” efter de indledende testkørsler. Det er nok meget godt. For det er ham, bilen er bygget til. Og det også bilen, han skal tæve rundt i under de næste Gymkhana-optagelser – passende kaldet Electrikhana.
Hvorvidt Block så får lov til at give den fuld gas, er en anden snak. For det er første gang, at han bruger en konceptbil og ikke ‘bare’ en vild rallybil baseret på en produktionbil.
Audi’en er nok det, man vil kalde uerstattelig.